Konica Minolta: znamenitý relaunch e-shopu

Konica Minolta: znamenitý relaunch e-shopu

Jak proměnit firemní e-shop ve vydělávající řešení? Pro světovou společnost Konica Minolta jsme udali zásadní změnu v pohledu na enterprise content management.

Konica Minolta: znamenitý relaunch e-shopu
Kontaktujte nás

Světovou IT společnost Konica Minolta vám nemusíme snad ani představovat. Na evropském trhu jí chybělo e-commerce řešení pro prodej a pronájmem tiskáren. Nově se zaměřili na drobné B2B klienty, avšak s chováním koncových zákazníků.

Stav před a po

Výchozí stav

  • E-shop měl velké množství nedostatků, zejména na konverzní trase.
  • Nákupní proces byl na původním e-shopu příliš komplikovaný.
  • Informace o produktech a ponákupním servisu byly nedostatečné, což vedlo k minimálním konverzím.
  • Řešení zároveň nereflektovalo požadavky na uživatelskou přívětivost (UX).
  • Ceny produktů nebyly transparentní a jejich zobrazení při nákupu bylo podmíněno registrací uživatele.
  • E-commerce platforma neřešila lokalizaci a odlišné produktové portfolio, individuální online marketing či různé ceny produktů, což výrazně komplikovalo škálovatelnost a rollouty.

Naše řešení

  • Postavili jsme funkční platformu pro online prodej a pronájem produktů.
  • E-shop se načte už za 0,5 vteřiny, a to kdekoliv na světě.
  • Náklady na provoz řešení jsme snížili o 70 % díky využití CDN pro frontend.
  • Vše jsme stihli už za 7 měsíců.
  • Zaměřili jsme pozornost na potřeby nových a už existujících zákazníků. 
  • Změnili jsme design, obsah a vhodně komunikovali benefity.
  • Rozšířili jsme portfolio a jasně zpřehlednili konečné ceny produktů.
  • Podporujeme klienta v tom, jak úspěšně vést e-commerce řešení pro evropský trh.
  • Spustili jsme řešení pro Belgii a Nizozemí a nyní připravujeme další jazykové mutace.
+5 milionů korun
it
Konica Minolta: znamenitý relaunch e-shopu

Expert na B2B se rozhodl vstoupit do vod e-commerce

Konica Minolta vyrábí exkluzivní hardware a v B2B segmentu je se svými produkty opravdu špička. Nyní se společnost rozhodla rozšířit do sektoru e-commerce a oslovit svým sortimentem i malé a střední podnikatele. Předešlé řešení však mělo mnoho problémů – zejména v oblasti obchodu pro koncové zákazníky.  A protože s Konicou Minoltou v PUXdesign už 9 let pracujeme, oslovila nás i v této záležitosti.

Bez auditu ani kód

Původní e-commerce řešení si Konica nechala postavit už před dvěma lety. Avšak to bylo kvůli výrazné orientaci na tooling skutečně velice nákladné a zároveň nereflektovalo zásadní osvědčené postupy (tzv. best practices). Výsledkem tedy bylo, že e-shop nabízené tiskárny vůbec neprodával – neplnil očekávané cíle. 


Než jsme se pustili do redesignu, museli jsme zjistit a přesně popsat, v čem konkrétně se skrývá problém. Ve spolupráci s dalšími experty z oboru jsme zpracovali rozsáhlý audit zaměřený na celkovou použitelnost řešení z hlediska dnešního e-commerce – tedy zejména obchodu a marketingu. A zádrhelů jsme našli vícero.

„Potřebovali jsme pomoci v budování e-commerce experience v Konice Minoltě a tým lidí z PUXu tu byl pro nás. Pomohli nám pochopit jak efektivně měřit a vyhodnocovat výsledky našeho e-shopu i jak správně komunikovat se zákazníky. Vedli nás ve vytvoření vlastních e-commerce týmů v jednotlivých evropských zemích a správě e-shopu v každé zemi separátně. Jsme velmi spokojeni s rozhodnutím přejít na lokální řešení – to nám dalo větší flexibilitu a přizpůsobitelnost tamnímu trhu.”

Jiří Mocek
/ Business Consultant/Project Manager IT Portal B2B Europe ve společnosti Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH.

Popsali jsme 235 zjištění a doporučení napříč šesti expertízami

80 % chyb tvořil: 

  • špatný a rozsahem nedostatečný obsah 
  • problémy z hlediska UX 
  • nevhodný nákupní proces 
  • limitované možnosti SEO 
  • špatně nastavené měření v analytických nástrojích 

 a zbylých 20 % bylo technického rázu.

Vedení projektu na základě této analýzy navrhlo e-shop prakticky kompletně přepracovat. A naše řešení?

1. Uživatel na prvním místě – B2C není B2B

Kromě technických úprav přišlo na řadu vyřešit zejména 80 % chyb obchodního charakteru.


„Co vše může koncový zákazník na našem e-shopu potřebovat?” 

V roce 2021 si Konica Minolta nechala vypracovat kvalitní a rozsáhlý uživatelský výzkum zkušenou agenturou Fjord z USA. Velký potenciál však během realizace nedokázala využít a doporučení agentury ve struktuře či obsahu svého původního e-commerce řešení nepoužila. Otázka „Co vše může koncový zákazník na našem e-shopu potřebovat?” tak padla až o dva roky později, když jsme se vložili do jeho přepracování. 


My jsme si kompletně vypracovanou analýzu trhu i charakteristiku a chování potenciálních zákazníků převzali a v souladu s ní vylepšili:

  • nefunkční obsah: nefunkční tlačítka, špatné popisky produktů
  • chybějící informace důležité pro rozhodování zákazníků při nákupu
  • SEO
  • problém netransparentních cen
  • nejasné nákupní trasy
  • a doporučili jsme odejmout nutnost registrace pro zobrazení cen a možnost nákupu

Testujeme, testujeme


Na základě auditu jsme vypracovali nový koncept e-shopu. Tím to však nekončilo. Abychom neopakovali stejné chyby jako původní řešení, podrobili jsme náš návrh detailnímu zkoumání: 

  • hloubkovými rozhovory
  • usability testováním

Nejzásadnější výzva nás na e-shopu čekala v podobě kombinace přímého prodeje strojů a pronájmu tiskáren. Navrhnout e-shop tak, aby zákazníci pochopili, že mohou kromě samotného nákupu využít i pronájem tiskáren na určitou dobu, bylo náročné. 


A právě proto jsme tuto část po prvotním návrhu testovali, upravovali, znovu testovali a znovu upravovali. Webdesignérovi byl hlavním pomocníkem nástroj Figma a procesně jsme postupovali dle tzv. double diamond design procesu (tedy přístupu: discover – define – develop – deliver).

„V PUXdesign za pomoci hloubkových rozhovorů a usability testování identifikovali a odstranili 80 % chyb obchodního charakteru na našem původním e-shopu, který nenesl poptávky. Díky tomuto kroku náš nový e-shop konečně odráží potřeby zákazníků: přehledné informace, transparentní ceny a jednoduchou nákupní trasu.”

Jiří Mocek
/ Business Consultant/Project Manager IT Portal B2B Europe ve společnosti Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH.

První výsledky známe už nyní

Při testování jsme zjistili, že původní nákupní proces by trval zákazníkovi celých 30 minut. Za takovou dobu už i ten nejtrpělivější člověk dávno odejde ke konkurenci. Naší nově navrženou nákupní cestou proto museli všichni testovaní uživatelé projít zcela hladce.


2. Budování e-commerce experience v Konice

Konica Minolta původně nahlížela na evropský trh jako na jeden celek s centrálou v Německu. Ze zkušenosti ale víme, že každý stát potřebuje mít možnost vlastní editace produktů, cenotvorby či vlastního nastavování kampaní. I tady jsme proto navrhli změnu: zavést podporu lokálních řešení.

Pro budoucí funkci e-shopu představovalo nejdůležitější část naší práce interní zaškolení jednotlivých společností v Belgii, Nizozemsku, následně Francii, Německu a dalších evropských zemích. 

  • Ukazujeme, jak dělat e-commerce pro evropské země.
  • Co a jak na e-shopu měřit.
  • Jak tato čísla vyhodnocovat.
  • Jak pracovat s obsahem na e-shopu.
  • Jak vhodně komunikovat se zákazníky a budovat s nimi vztah.

3. Přechod na novou architekturu

Od počátku jsme věděli, že jednu pětinu všech nalezených problémů vyřeší přechod e-shopu na novou platformu. Pro představu: původní řešení mělo velká omezení v efektivní editaci obsahu a bylo tedy zbytečně složité vytvářet kampaňové stránky.


V PUXdesign už roky spolupracujeme s Kenticem, CMS Kentico 13 pro nás proto bylo volbou na prvním místě.


Právě CMS Kentico jsme pro Konicu Minoltu implementovali jako headless řešení a využili v něm velkého rozsahu již existujících komponent. Pokud má být ale řešení dobře škálovatelné a provozované evropsky nebo globálně, je potřeba jít ještě dál. Implementovali jsme tedy frontend na principu Jamstacku s využitím NEXT.js, který zajistil rychlý a bezpečný web kdekoliv na světě. E-shop navíc provozujeme z cloudu Microsoft Azure.

Výsledkem je řešení, ve kterém

  • si tým Konicy Minolty může konečně v každé evropské zemi editovat obsah podle vlastních potřeb a personalizovat si ho.
  • se e-shop načte už za půl vteřiny, a to kdekoliv po světě.
  • se náklady na provoz řešení snížily o 70 % díky využití CDN pro frontend.
  • jsme dodali kompletní řešení už za 7 měsíců.


V PUXdesign nepracujeme jen na úrovni bezmyšlenkovitého „zadání–vypracování”. Hledáme a navrhujeme klientům tu nejlepší cestu. Třeba jako v tomto případě klienta Konica Minolta. Máte pocit, že to na vašem e-shopu s prodejem také drhne? Ozvěte se nám!

Chcete s námi spolupracovat?

Popište nám vaše potřeby do zprávy a my se vám do 1 dne ozveme.
Pokud radši voláte, kontaktujte rovnou Jirku, který vám o naší práci řekne nejvíc.
Jiří JuhaňákJiří Juhaňák / KONZULTANT