Pozor: od roku 2025 začne platit nový zákon pro weby

| Kateřina Mrenová
Pozor: od roku 2025 začne platit nový zákon pro weby

Povinnost zajišťovat přístupnost se zatím týká pouze webů veřejné správy. Ale od roku 2025 se chystají změny. Připravte se na ně včas.


Víte, co všechno musíte vzít při přípravě webu v potaz, aby dobře fungoval pro běžného člověka, ale i kohokoliv s handicapem? Webová přístupnost dává všem lidem stejnou příležitost najít na stránkách potřebné informace o službách a produktech – i když jste nevidomí, neslyšící nebo máte jiné zdravotní omezení. A právě příští rok pro nás všechny začne platit nový zákon. Tak čtěte dál. 

Co se pro vás brzy změní?

Od 28. června 2025 začne platit nová evropská směrnice – takzvaný European Accessibility Act (EAA). Ta říká, že by všechna zařízení služeb a produktů měla být přístupná všem lidem s jakýmkoliv znevýhodněním.

Tím se myslí:

  • počítače a operační systémy
  • bankomaty, odbavovací a odbavovací automaty
  • chytré telefony
  • televizní zařízení související se službami digitální televize
  • telefonní služby a související zařízení
  • přístup k audiovizuálním mediálním službám, jako je televizní vysílání a související spotřebitelské vybavení
  • služby související s leteckou, autobusovou, železniční a vodní osobní dopravou
  • bankovní služby
  • e-knihy
  • e-commerce

Co to pro vás znamená? 

Pokud chcete spouštět prezentační web po 28. červnu 2025, musíte už splňovat všechny podmínky přístupnosti. Nedodržíte-li je, hrozí vám pokuta 1 až 10 milionů korun. Výjimka se vás týká pouze v případě, že jste mikropodnik. To znamená, že máte méně než 10 zaměstnanců a roční obrat do 2 milionů Eur. To ještě můžete být v roce 2025 v klidu. Ale ne na dlouho.

Weby spuštěné před tímto datem můžou fungovat bez splnění požadavků na přístupnost – nejpozději však do 28. června 2030. Provedete-li na webu úpravy nebo ho aktualizujete, nové požadavky na přístupnost se vás už týkají.

Proč je přístupnost důležitá?

Když je web dobře navržený, i lidi s handicapem se na něm dobře zorientují a najdou, co potřebují. A to znamená benefit i pro vás – příliv nových zákazníků. 

Přístupností webu pomáháte:

  • Nevidomým a slabozrakým: ti mohou používat čtečky obrazovek, které převádějí text na syntetizovanou řeč nebo Braillovo písmo.
  • Neslyšícím a nedoslýchavým: textové alternativy k audiovizuálnímu obsahu lidem pomáhají lépe pochopit informace.
  • Lidem s motorickým postižením: ovládáním webu klávesnicí nebo pomocnými zařízeními.
  • Lidem s kognitivní nebo neurologickou poruchou: jasnou a přehlednou strukturou a jednoduchým jazykem zlepšujete srozumitelnost textu.

Dodržujete tyto 4 hlavní zásady přístupnosti?

1. Vnímatelnost

Většina z nás vnímá web především očima. A ti z nás, kteří to nedokáží, by měli být schopni se dozvědět i jiným způsobem, co právě na displeji či obrazovce vidí. 

TIP: používejte

  • Alternativní texty: každý obrázek doplňte o alternativní text, který popisuje, co je na obrázku. To je důležité pro nevidomé uživatele, kteří používají čtečky obrazovky.
  • Video a audio: u videí a audia poskytněte titulky nebo přepisy, aby byl obsah vhodný i pro neslyšící uživatele.
  • Kontrast: ujistěte se, že máte dostatečný kontrast mezi textem a pozadím. Bílé písmo na šedém podkladu? Na to raději nemyslete.

Ještě na skok k alternativním textům: pokud je obrázek čistě dekorativní (například jen ikonka), nechte políčko ALT tag prázdné. Pokud obrázek nese důležitou informaci (třeba jako harmonogram akce), popište ji. 

2. Ovladatelnost

Jak jednoduché je dostat se na vašem webu na konkrétní stránku? To bude zajímat uživatele s motorickým postižením. 

TIP: používejte

  • Klávesovou navigaci: všechny funkce webu zvládnete bez myši – tedy jenom s klávesnicí. Mezi prvky se pohybujete pomocí klávesy Tab a tlačítka nebo odkazy reagují na klávesu Enter.
  • Asistivní technologie: pracujte třeba i s technologiemi, jako jsou sledovače očí nebo hlasové ovládání.
  • Formuláře: ověřte si, že jste správně označili všechny prvky formulářů a můžete je ovládat klávesnicí.

Zkontrolujte si: Formuláře musí být správně označené. Používejte značky label, aby čtečky obrazovky mohly uživatelům sdělit, k čemu jednotlivá pole slouží. Správně vyplňte vazební atributy for a id, aby byla pole formuláře správně propojena s popisky. Upozorněte na povinné položky a věnujte pozornost chybovým hláškám, které uživatelům jasně poradí, kde a jak opravit chybu ve formuláři.

3. Srozumitelnost

Bude kdokoliv rozumět obsahu na vašem webu?

TIP: používejte

  • Jednoduchý jazyk: vyhněte se složitým technickým pojmům. I k B2B klienti jsou lidé jako vy, tak na to myslete, až budete psát texty na web.
  • Strukturovaný obsah: dělte obsah do logických a přehledných bloků. Používejte nadpisy a podnadpisy, aby uživatelé snadno našli, co hledají.
  • Navigace: ujistěte se, že je navigace na webu intuitivní a snadno se používá.

Dneska lidé běžně nepřečtou celý web na první dobrou. Nejprve takzvaně skenují stránku a zachytávají ty nejdůležitější prvky – tedy obrázky nebo videa a taky nadpisy. Jenže když nadpisy správně neoznačíte, zkomplikujete orientaci nejen nevidomým návštěvníkům. Používejte proto správné HTML značky (H1, H2, perex). A dodržujte správnou hierarchii nadpisů. Hlavní nadpis (H1) je na stránce jen jeden, zatímco mezititulků (H2, H3) můžete mít, kolik chcete – pracujte s nimi ale logicky.

4. Stabilita

Je váš web přístupný na různých zařízeních a v různých prohlížečích?

TIP: používejte

  • Responzivní design: zobrazení webu se přizpůsobuje velikosti obrazovky a typu zařízení. Takže nákup na e-shopu provedete jednoduše na počítači stejně jako na telefonu.
  • Kvalitní kód: používejte standardy HTML a CSS, které zajišťují, že stránky budou fungovat ve všech prohlížečích.
  • Testování: pravidelně svůj web testujte, ať máte jistotu, že všechno funguje, jak má. 

V PUXu už klienty na nová pravidla připravujeme

Všechny tyhle body pomůžou v lepší orientaci vašim návštěvníkům a vám přivedou nové zákazníky. Naše týmy makají na tom, aby všechny naše webové projekty byly plně přístupné a splňovaly nejnovější kritéria. A klienti můžou být v klidu.


Tyto weby jsme již připravili na přístupnost podle nových předpisů:


Nevíte, jak se na nové zákony připravit? Nechte to na nás! Dejte nám vědět a společně zajistíme, že váš web bude v souladu s novými předpisy včas.

Buďte v obraze ve světě webů a e-shopů
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Každé 3 měsíce vám pošleme oběžník s horkými informacemi ze světa vývoje a webdesignu, novinkami v e-commerce sféře i akčními nabídkami pro ještě lepší web.
Přihlášením k newsletteru souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Umíme vše, co je pro váš projekt potřeba

Nebo vás nejprve zajímá, jak to u nás vypadá?

Zákulisní informace i to, na čem zrovna pracujeme, sdílíme na sociálních sítích. Sledujte nás.