Obsahové fotky a obrázky – odkud je vzít a proč nepoužívat ty z Googlu?
Právě jste napsali skvělý článek na váš blog, naplnili ho do redakčního systému a jediné, co vás dělí od jeho zveřejnění a nasdílení světu, je prázdná kolonka pro hlavní obrázek. Znáte tuhle situaci? Že ne? A co třeba, když po vás grafik chce vizuální podklady na web, plakát nebo tu novou prezentaci pro vedení?
My se v podobných situacích ocitáme také a proto jsme se rozhodli popsat vám, jaké jsou nejlepší způsoby získání kvalitních a hlavně legálních obrázků pro každou příležitost. Tak začneme hezky od začátku.
Nejlepší cestou jsou vlastní obrázky
Vlastní obrázky mají obrovskou výhodu ve své autenticitě. Narozdíl od fotobanky se ten samý obrázek objeví jen u vás a vy můžete plně ovlivnit, co na obrázku bude a co ne. Snadno svým potenciálním klientům ukážete, jak to u vás chodí a prostřednictvím fotek je dopředu seznámíte s prostředím, lidmi a třeba i procesy. Když vás pak navštíví, bude se cítit jako ve známém prostředí.
Investice do fotografa se vyplatí
Vytvoření vlastní galerie obrázků může být při zapojení profesionálního fotografa o něco dražší, investice je to však užitečná. Za kvalitní galerii fotek na míru vám poděkuje snad každý grafik. Taky vám ušetří spoustu času při hledání té konkrétné fotky, kterou máte vymyšlenou a ve fotobance ji ne a ne najít. Odpadne také časté upravování fotek z jiných zdrojů tak, aby vypadaly jednotně a ladili spolu. Vhodnou chvílí na přípravu firemní galerie je například příprava nového webu.
Nový vizuál může pracovat s novou galerií a naplno ji využít. Přípravu fotek na míru v tomto období jsme si vyzkoušeli s více klienty a výsledkem byl vždy jedinečný design, který zvýrazňoval osobní a vstřícný přístup společnosti ke svým klientům. Rádi
poradíme i vám
.
Placené fotobanky
Pokud z různých důvodů není možné vytvořit vlastní galerii, přicházejí na řadu fotobanky. Ty placené nabízejí obrovské množství různých fotek, obrázků i videí, a největší dokonce přesahují 300 milionů položek. Dovolují šikovně filtrovat a najít co možná nejlepší podklady celkem rychle. Některé fotobanky vám poskytnou taky nástroje na rychlou úpravu zakoupených podkladů přímo v prohlížeči.
Placené fotobanky standardně nabízejí různé režimy pro získání fotek, u kterých platí pravidlo čím víc, tím výhodněji. Hodí se proto například pro časté blogery, pro které by bylo vytváření kompletního vlastního obsahu časově náročné.
A které jsou asi nejznámější a největší fotobanky?
Shutterstock
Fotobanka s více než 300 miliony položek. Obsahuje velkou databázi nejen fotek ale i vektorů, videí, hudby a dalších. Klientům dovoluje stahovat náhledy, poskytuje pokročilé vyhledávání a možnost stáhnout si náhled s vodoznakem pro návrhy před samotným nákupem.
Adobe Stock
Fotobanka od společnosti Adobe, která se integruje přímo do jejich grafických programů. Podobně jako shutterstock.com obsahuje fotky, vektory i jiný obsah. Mimochodem, ve své trial verzi nabízí ke stažení 10 snímků v plně kvalitě a zcela zdarma.
iStock a gettyimages
Sesterské fotobanky spolu tvoří jednu z největších databází fotek na internetu. Dovolují nakupování jednotlivých obrázků a pro registrované mají také časté freebies (fotky zdarma).
Ještě než si fotky koupíte
Placené fotobanky zatím vypadají jako skvělé řešení. Mají však i několik úskalí. Prvním z nich je fakt, že jsou placené. Při menším počtu fotek jsou ceny za fotku celkem vysoké. Větší nevýhodou je však určitě fakt, že mnoho z fotobankových fotek působí hodně strojeně a na internetu jsou nadmíru rozšířené. Při množství obsahu, který se na uživatele valí je celkem snadné narazit například na vaši novou stěžejní fotku vizuálu na webech jiných společností. Ze zkušenosti je také někdy obtížné najít vyhovující fotky s patričním motivem a ještě k tomu vhodné pro středoevropský trh.
A ještě jedna poznámka k placeným fotobankám. Lidé občas sklouznou k použití náhledu s vodoznakem na ostrém webu, což není nejlepší nápad. Těžce tak porušují licenční pravidla a obsah pak vypadá hodné neprofesionálně. Pokud se vám za obrázky nechce platit, zkuste raději fotobanky zdarma, o kterých se pobavíme dále.
Fotobanky zdarma
Pokud se nám za obrázky nechce platit, lepší, než stáhnout je jen tak “z googlu” nebo použít náhledy s vodoznakem, je využít fotobanky zdarma. Obrázky se tu berou od nadšených fotografů, kteří se o svou práci chtějí podělit a nepožadují za snímky žádné peníze. Stačí jim zmínka o autorství a někdy ani to ne. Informace o konkrétní licenci obvykle naleznete přímo u fotky nebo na stránce fotobanky.
Fotobanky zdarma nejsou tak rozsáhlé jako placené fotobanky a někdy je kvalita obrázků menší. Dokonalé nejsou ani vyhledávací a filtrovací nástroje. Obrázky jsou tu však více emotivní a uvěřitelné. Působí přirozeněji a ne tak strojeně jako standardní foto usměvavého páru z fotobanky. My v PUXu je právě pro tyto kvality používáme mnohem radši než standardní placené fotobanky.
A které fotobanky zdarma používame a vřele je doporučujeme i vám?
Unsplash
Jedna z nejznámějších stránek na obrázky zdarma překvapí velkým množstvím kvalitních fotek, které poskytuje i pro komerční účely zcela zdarma a bez nutnosti uvedení autorství (i když je oceňováno). Fotky jsou dělené do tematických kategorií a je možné v nich alespoň základně vyhledávat.
Pexels
Rozsáhlá fotobanka se zajímavými kolekcemi a fotkami i pro komerční použití úplně zdarma. Architektura, příroda, netradiční fota lidí. Najde se tu toho skutečně spousta.
StockSnap
Méně známá ale velice užitečná fotobanka pro mnoho příležitostí. Stejně jako předchozí dvě jsou všechny dostupné fotografie zdarma i pro komerční účely.
Moose
Jako bonus jsme zvolili trochu netradiční fotobanku, která umožňuje poskládat si vlastní obrázek pro ty chvíle, kdy žádný z obrázků z běžných fotobank není úplné to pravé. Základní formáty hotových obrázků jsou ke stažení zdarma.
A po drobném hledání najdete na internetu podobných fotobank ještě mnohem více. Doporučujeme ale držet se spíše těch větších, které se snaží udržovat určitou kvalitu a taky kontrolovat licence dostupných obrázků.
Na závěr – proč se vyvarovat stahování přímo z Google nebo Seznamu?
Google a Seznam umožňují vyhledávání obrovského množství obrázků. Ty ale většinou nepatří ani jedné z těchto firem. Nacházejí se na jiných stránkách a můžou se k nim vázat různé licenční podmínky. A to je často problém, hlavně při použití pro komerční účely, kdy se mohou pokuty za porušení licenčních podmínek pohybovat hodně vysoko.
Dalším praktickým důvodem je, že takové obrázky jsou často rozměrově velice malé a nevhodné k dalšíu použití. Často pak dochází k jejich nevkusnému roztažení nebo ztrátě kvality. Fotky z fotobank, placených i zdarma, mají standardně značně větší rozlišení, lépe se s nimi pracuje a vypadají profesionálněji.
A teď už víte, kde objevit ty pravé obrázky pro váš obsah. Stačí se už jen pustit do nějakého nového a zajímavého projektu. A my budeme jen rádi, když to bude
s námi
.