Naučte se provádět AB testování

| Jan Adámek
Naučte se provádět AB testování

Váš web nebo e-shop sice funguje, ale chtěli byste z něj vytěžit víc. Tak nějak cítíte, že je někde problém a chcete zjistit, jak by to mohlo fungovat lépe. Jak to udělat, aby případná změna nenarušila dosavadní výkon? Na to je snadné řešení – testujte!

Úvodem pár vět pro ty, kteří se s pojmem AB testování doposud nesetkali. Jeho účelem je porovnat několik variant a vybrat tu, která přináší nejlepší výsledky. Představte si třeba, jak vypadá formulář na vašem webu. Zvýší, či sníží se vaše prodejní čísla, pokud změníte barvu tlačítka pro odeslání? 

I barva tlačítka může zvýšit konverze

Právě nejsnadnější formou AB testu je upravit v nástroji na testování barvu tlačítka. Samotný nástroj se postará o to, aby se – pro příklad – každému sudému návštěvníkovi zobrazilo tlačítko původní barvy a lichému už v barvě nové. Nástroj následně sbírá data o chování návštěvníků a po několika týdnech máte vše černé na bílém. Jasně vidíte, jak se mezi dvěma variantami liší množství odeslaných formulářů. Teď už můžete s čistým svědomím rozhodnout, jestli vám změna barvy tlačítka přinese kladné výsledky.


Pro AB testování se nám nejvíce osvědčilo používat bezplatný nástroj Google Optimize.

Pro Google Optimize budete potřebovat webový prohlížeč Google Chrome – v jiném test nenastavíte. Tento článek tedy není pro odpůrce webového prohlížeče od společnosti Google.

Nastavte si Google Optimize krok za krokem

Pro registraci do Google Optimize:

  • Klikněte na tlačítko Vytvořit účet
  • Zadejte název účtu (společnost)
  • Přidejte název kontejneru (web)
  • Klikněte na Vytvořit

Nyní se již nacházíte v rozhraní pro tvorbu experimentů. Než se pustíte do testování, je nutné absolvovat ještě jeden krok. 

Proveďte implementaci Google Optimize na svůj web

  • Vpravo nahoře klikněte na Nastavení. Zobrazí se nastavení kontejneru.
  • Kliknutím na tlačítko Propojit s Analytics provedete propojení Google Optimize a Google Analytics pomocí průvodce. 
  • Následuje skript, který je třeba implementovat – buď do záhlaví webu na všechny stránky, nebo do Google Tag Manager. Skript zašlete svému správci webu a on si s ním poradí.

Chcete si ušetřit práci?  Napište nám  a my AB test nastavíme za vás.

Přichází čas na první test

  • Klikněte na tlačítko Jdeme na to
  • Vyplňte název testu
  • Vyberte možnost vytvořit AB test
  • Pokračujte tlačítkem Vytvořit

A je hotovo! Nyní máte v Google Chrome možnost vytvářet jednotlivé varianty testu. Ty si navrhnete v jednoduchém grafickém editoru, nemusíte umět programovat. 


Nepřepalte to hned na začátku a počet variant volte s ohledem na traffic, který váš web má. I vítěznou variantu pak můžete testovat dále zase s novými možnostmi. Když se budete od počátku soustředit na kvantitu, výsledek testu může být neprůkazný. 

Nezapomeňte si definovat cíle

Varianty AB testu jste si v pořádku nastavili a teď už chybí jen definovat cíle testu. Bude to odeslání formuláře, scroll, nebo počet zobrazených stránek? Cílů si můžete nastavit i více. 

TIP: Myslete na to, že není dobré nastavovat málo frekventovaný cíl. Máte-li například čtyři objednávky měsíčně, museli byste testovat příliš dlouho, abyste dosáhli výsledků.

Pokud se vám zdá návod příliš složitý a chtěli byste s AB testováním a vyhodnocováním testů pomoci,  obraťte se na nás.

Buďte v obraze ve světě webů a e-shopů
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Každé 3 měsíce vám pošleme oběžník s horkými informacemi ze světa vývoje a webdesignu, novinkami v e-commerce sféře i akčními nabídkami pro ještě lepší web.
Přihlášením k newsletteru souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Umíme vše, co je pro váš projekt potřeba

Nebo vás nejprve zajímá, jak to u nás vypadá?

Zákulisní informace i to, na čem zrovna pracujeme, sdílíme na sociálních sítích. Sledujte nás.