Making of: Jak jsme (si) tvořili web
Už dlouho jsme v PUXu pošilhávali po novém webu. Klišé o kovářově kobyle jsme skloňovali ve všech pádech, až to přestávalo být vtipné. Stránky klientů měly ale vždycky přednost. Loni na podzim se to konečně zlomilo. Začali jsme pracovat na osobním rozvoji každého člena PUXdesign.
V mém případě to znamenalo zaměřit se na psaní textů pro naše klienty a jejich weby. Hned od začátku bylo jasné, že mým prvním klientem nebude nikdo jiný než naše vlastní agentura. Jak to celé dopadlo, to už asi tušíte. Popíšu vám proto cestu, která k tomu všemu vedla.
Učím se lovit ryby
Nejen PUXdesign si novým webem plní přání. Mně se totiž konečně daří vzít psaní za správný konec díky designérům z Pábení, jmenovitě Maru (mojí mentorce při psaní textů a kontrolorce kvality všech textů) a Romanovi (mašině na otázky). Od prvního setkání nás jasně směřují za jediným cílem.
Ze všeho nejdřív dáváme dohromady zadání, které ale nezahrnuje pouze web, ale i mentoring při psaní. Nechceme totiž tu jednu pověstnou rybu, chceme se naučit lovit. Na začátku listopadu se celé to kolo roztočí a já jdu z workshopu na schůzku a zase na workshop. Říká se tomu fáze poznání, při které zjišťuje informace Pábení i my sami. V této chvíli znám každý další krok celého projektu, ale ještě nedokážu vidět celek.
Zjištění č. 1: Bez ptaní to nenapíšem.
Workshop, který nám totálně změnil pohled na věc :)
Já na tom dělám....
Po dvou celodenních workshopech a 5 schůzkách končíme poznávací fázi, tvoříme scénář rozhovorů pro naše klienty a já se jich jdu na začátku prosince vyptávat, jak to celé vidí oni. V součtu jsem se potkala s 8 ochotnými a upřímnými lidmi, kteří mi naši spolupráci ukázali z jejich úhlu pohledu, a získala spoustu užitečného materiálu pro web. No, ale co teď?
… já na tom makám
S hromadou dat jsme se zavřeli do zasedačky v HUBu a Roman začal rozdávat úkoly. Ze všech rozhovorů jsme nejprve vypreparovali potřeby, obavy a touhy přesně tak, jak je naši klienti popsali. Roztřídili jsme je do 6 tematických okruhů, ze kterých vyplynulo, že se zaměříme na popis dvou person, které mají některé věci společné, ale v jiných se naprosto rozcházejí. Získali jsme tak představu, jak k jednotlivým stránkám přistupovat. Konkrétně se to odrazilo například na stránce:
- Jak pracujeme , která by klidně mohla mít místo 12 bodů jen 6, ale protože jsme věděli, že řada našich klientů spolupracuje s dodavatelem webu poprvé, chtěli jsme jim náš pracovní proces co nejvíc přiblížit.
- Kdo jsme , která klidně mohla vypadat úplně jinak, ale z rozhovorů vyplynulo, že naši klienti výrazně vnímají osobu Toma jako tvář firmy a člověka, který s nimi od začátku komunikuje. Stránku jsme tak postavili na představení tří lídrů v PUXdesign.
Zjištění č. 2: Klienti nám prostřednictvím rozhovorů pomáhají tvořit náš web.
Jak jsme vyzráli na strukturu
Částečně jsme vyšli z původního řešení a k tomu přidali úplně nové stránky jako Pro agentury a Partneři. V této fázi převzala kormidlo Maru a pomocí struktury plné hrubých textů nás začala směřovat k cíli naší spolupráce. Honza Onesork přidal svoje kouzelná klíčová slova, která nám pomáhají neupadnout v zapomnění internetových hlubin. A teď už hurá psát.
Zjištění č. 3: Hrubé texty nás přiměly se zamyslet, co chceme říct.
Struktura se nám rozrostla o základní teze
Všechno, co jsem opravdu potřebovala znát, jsem se naučila od Maru
V únoru a březnu píšu 3 až 4 dny v týdnu v domácím prostředí, přesto pod pravidelným online dohledem mojí mentorky Maru. Ladíme stránku za stránkou a i když jsme si to na začátku v PUXu představovali rychlejší, zjišťujeme na vlastní kůži, že texty na web se nedají napsat přes noc.
Ve chvíli, kdy máme napsané stěžejní stránky, chystáme prototyp a scénář pro otestování tone of voice našich textů a celkové logiky webu. Stačí nám k tomu homepage, stránka Jak pracujeme, Reference s jednou případovkou a stránka zaměřené na tvorbu e-shopů na míru. Testujeme na vzorku 6 lidí z branže, které jsme oslovili v HUBu. Věcné připomínky zapracujeme a zaměříme se na dopsání zbývajících textů.
Zjištění č. 4: Ne, za 4 týdny to fakt celé nenapíšem.
Celý projekt řešíme v Basecampu, díky kterému mají všichni přehled, co je hotovo a na čem se právě pracuje.
Pábení nám předává kormidlo
V tuto chvíli Pábení odvedlo svou část práce, Maru s Romanem nám pomohli nakopnout celý projekt a hlavně tvorbu obsahu. Od grafiky dál už to známe, takže už bylo na nás to dotáhnout. Na čas se odmlčíme, děláme na grafice a kódu. Spolupráce s Pábením tím ale nekončí, naopak pomalu startuje rozvoj webu i práce na prezentačních materiálech, které klientům posíláme při úvodní komunikaci.
U webdesignu máme naprosto volné ruce
Pro účely grafiky finalizujeme prototyp webu a pouštíme se do redesignu loga. Náš web je oslavou tvůrčí svobody, kterou jsme si jako klient a dodavatel v jedné osobě udělili. Na tenhle projekt jsme se hodně těšili, protože jsme věděli, že se budeme moct pořádně vyřádit. Když náš grafik Peter představí ostatním svou minimalistickou vizi na prvních dvou stránkách, dostává zelenou a dokresluje zbytek.
Při ohlédnutí zpět zjišťujeme, že řada nápadů vznikla jen tak mimochodem. Práce na našem webu nesměla nijak narušit ostatní projekty, takže jsme občas nestíhali vlastní interní termíny. Přesto je výsledkem grafika, která baví nás i naše klienty.
Zjištění č. 5: Takhle vypadá grafika na první dobrou.
Vychytáváme technickou stránku webu
Naši kodéři mají nachystané trumfy, kterými rozhýbou jednotlivé grafické prvky a vyladí vše do posledního znaku kódu. Při práci na vlastním webu tvoříme nové kvalitativní standardy, kterých se budeme chtít držet i nadále. Zkoušíme nové věci, které budeme schopní nabídnout i našim klientům.
Web stavíme na widgetech, které nám do budoucna umožní tvořit nové stránky, se kterými jsme na začátku nepočítali. Součástí technické práce na webu je mimo jiné i optimalizace rychlosti (máme od Googlu 98 %), kterou kodéři denně kontrolují. Na závěr zapracovávají aktuální SEO doporučení od Honzy Onesorka.
Díky 9 widgetům můžeme na webu tvořit úplně nové stránky
Nastává den D
Konečně je web hotový ke spuštění, a tak ho 1. července ukazujeme poprvé světu. Plácáme se po ramenou, jsme rádi, že jsme to dotáhli do konce a máme se před klienty zase čím pochlubit.
O spuštění hned další den informujeme naše okolí, abychom posbírali feedback a web mohli ještě co nejvíc doladit. Už v tu chvíli totiž vidíme spoustu dalších cílů, které jsme si během realizace webu vytyčili. Patří k nim spuštění anglické mutace webu, dotažení firemního vizuálního stylu a kontinuální posilování SEO.
Zjištění č. 6: Jen jestli těch cílů na konec roku nebylo trochu moc :)
Po spuštění webu si dáváme krátký pohov. Začíná totiž léto :)
A co dál?
Máme vymakaný web, který se nám moc líbí a chceme ho dále rozvíjet. Ale nebylo to zadarmo. Jsou v tom stovky hodin práce. První krok k rozvoji webu už jsme udělali. Je jím tenhle blog ;) tak nás sledujte.
PS: Náš web na podzim 2017 slavil úspěch i u odborné veřejnosti v soutěži WebTop100. V kategorii IT a digitální agentury jsme získali za web bronz! Děkujeme.