Kolik textu má být na webu s ohledem na SEO?
Často kladené dotazy o tvorbě webů, na které se nedá jednoduše odpovědět a my vám řekneme proč. V druhém díle seriálu vám vysvětlíme, že neexistuje konkrétní počet znaků, vět nebo odstavců, který sám o sobě zlepší dohledatelnost vašeho webu.
Čím víc obsahu, tím líp
Zjednodušeně řečeno ano. Ale platí, že musíte mít co říct. Umělé natahování textů vám neprojde u čtenářů (hned to zavřou, protože nenajdou, co hledají) ani u robotů (dlouhý ale neužitečný text posunou ve výsledcích vyhledávání níže než o trochu kratší ale věcnou stránku).
Vždyť lidé dlouhé texty nečtou!
Říkáte si, proč psát dlouhé texty, když je čtenáři stále častěji spíše skenují? Protože rozsah textu je jedním z parametrů, který hodnotí vyhledávač a stránku s nejlépe hodnoceným obsahem předhodí uživateli jako první ve výsledcích vyhledávání. Tak se k vám dostane nový návštěvník webu, který text buď prolétne očima anebo se začte důkladněji. Text proto musí být kvalitní v každém případě.
Vedle délky textu vám pomůže i
- unikátní obsah
- vhodné a přiměřené využití klíčových slov
- strukturování textu pro lepší čitelnost
- interní prolinkování s dalšími stránkami webu
- vyplněná metadata
- alternativní texty u obrázků
Jak tedy konkrétně na délku textu?
Jedno nepsané pravidlo mluví o tom, že rozsah kvalitního optimalizovaného textu na jednu klíčovou stránku je alespoň normostrana textu (1 800 zn.). Záleží samozřejmě také na tom, o jaký typ stránky konkrétně jde.
- Detail produktu nebo služby - Pokud chcete důkladně popsat produkt včetně jeho parametrů, příslušenství, materiálu, barev, ovládání, popíšete klidně 2-3 normostrany nebo víc. Je velmi důležité text strukturovat a přednosti produktu vypíchnout v úvodu třeba pomocí ikon nebo odrážek, kterými je ještě více zviditelníte.
- Kategorie produktů - V tomto případě budete pravděpodobně více než pro uživatele psát skutečně pro roboty, protože běžný smrtelník asi nepotřebuje další vysvětlení ke kategorii nazvané Kožené sedací soupravy. Pokud kategorie patří mezi klíčové stránky, doporučuje se vytvořit alespoň 0,5 normostrany textu. Protože ale potenciální zákazníky budou zajímat spíš konkrétní produkty než text, umístěte popis kategorie pod rozcestník produktů.
- Ostatní stránky jako O nás nebo Kariéra - U těchto stránek se držte spíše toho, že napíšete tolik, aby měl text čtenářům co říct. Cílení na tyto stránky bývá menší, proto se řiďte spíše instinktem než naplněním normy počtu znaků. Pokud chcete ale i tady uplatnit nějaké pravidlo, držte se orientačně jedné normostrany a čtivého a přehledného textu.
- Metadata - Součástí každé nejen optimalizované stránky by měly být i texty do metadat. Jsou to krátké a výstižné texty, které se objeví ve výsledcích vyhledávání a pomáhají uživatelům s rozhodováním, na který odkaz kliknout. Metadata se skládají z titulku, který by měl mít 50-70 zn. a obsahovat název firmy nebo brand a k tomu stručnou informaci o dané stránce. V popisku, jehož délka se doporučuje okolo 160 zn. můžete rozvést důvody, proč by mě uživatel stránku navštívit a ideálně zmínit konkurenční výhodu nebo jinou odlišnost.
Strukturujte text na krátké a přehledné úseky, které se budou dobře číst
Pokud se pustíte do psaní dlouhých textů, nezapomeňte na to, že by pro uživatele by měly zůstat přehledné a dobře čitelné. Z toho důvodu texty strukturujte a prokládejte obrázky. Díky tomu se stránky Apple.com zdají tak vzdušné a přívětivé. Přitom u posledního modelu telefonu iPhone 11 Pro napočítáte dokonce 10 normostran textu. Díky vynikající práci s textem, fotkami a jejich rozložení si toho nemáte šanci všimnout.
Strukturu textu tvořte pomocí
- H1, H2 a dalších nadpisů
- krátkých odstavců (perex, tedy úvodní odstavec stránky zvýrazněte větším nebo tučným písmem)
- odrážek a číselných seznamů
- textových popisů u obrázků
- tabulek
- textů u ikon a infografik
- textů ve dvou sloupcích vedle sebe
Pozor na skrytý text
Pokud nějaký text optimalizujete a chcete mu dát váhu, vyhněte se skrytým textům na webu. Dříve se sice mělo za to, že texty skryté v rozbalovacích prvcích nebo produktových záložkách vyhledávače nevidí, celé je to ale mnohem jednodušší. Roboti vidí i tyto texty, jen jim přikládají menší váhu než těm, které jsou na stránce zobrazené rovnou. "Přemýšlí" tedy stejně jako uživatelé, proto je vhodné skryté texty využívat k dovysvětlení nebo uvádění doplňujících informací.
Na závěr zbývá už jen dodat, abyste při psaní jakéhokoli textu vždy mysleli v první řadě na čtenáře a jeho potřeby. Robot, který bude váš text analyzovat si u vás nikdy nic nekoupí.