Grafik a webdesignér. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Není design jako design. Grafický design a webdesign se sice zaměřují na vizuálno, v mnohém se však jejich práce zcela liší.
Grafický designér i webový designér samozřejmě ovládají některé společné dovednosti, jako:
- základy typografie (pravidla pro grafickou formu textu),
- definici barev (odstín, sytost, jas a teplota),
- vizuální hierarchii (vizuální prvky oddělující jednotlivé části stránky),
- layout neboli grafické rozvržení stránky
Jejich každodenní práce se však v mnohém liší.
Grafický designér
Talent ve vínku a hodiny a hodiny praxe – to obnáší práce grafického designéra. Jako klient spolupracujete s uměleckou duší překypující kreativitou a nápady. Nejčastěji se s ním setkáte, když budete potřebovat vytvořit například:
- logo,
- tiskoviny,
- plakáty,
- polepy aut,
- vizuální identitu své značky
Tohle všechno dnes vytváří grafik samozřejmě v podobě pro online prostředí i print (samozřejmě až na ty polepy aut).
Grafický designér neustále uvažuje, čím svou práci ozvláštní, odliší od té nekonečné řady ostatních a jak co nejlépe zapůsobit. Typografická pravidla ovládá na jedničku s hvězdičkou.
Myslí na to, aby se čtenáři jeho práce:
- dobře četla,
- zaujala,
- sdělila vše potřebné,
- ohromila
- a ideálně, aby na ni ještě dlouho po zhlédnutí nezapomněli
Webový designér
Práce webového designéra nemá s velkým kreativním odvazem příliš společného. U webdesignu je totiž stěžejní myslet strategicky. Líbivost webu je až na druhém místě, to nejdůležitější je jeho funkčnost.
- Webdesign je dynamický. Neustále se mění a přizpůsobuje požadavkům. Práce na něm proto bývá nepřetržitá po celou dobu fungování webu/e-shopu/portálu. Neustále je totiž co vylepšovat a testovat.
- Webdesign je přehledný. U prezentačního webu dbáme, aby se uživatel dostal pohodlně k informacím, které potřebuje, a zároveň, abychom odprezentovali to, co potřebuje zase klient a jeho značka, firma, produkt apod.
- Webdesign je realizovatelný. Zároveň musíme myslet na to, aby se to, co navrhneme, dalo vůbec vytvořit kodéry a programátory (a zároveň to třeba nestálo celé jmění). Samozřejmostí je u nás v PUXdesign i důraz na responzivní chování webu, tedy přizpůsobení obsahu pro různá zařízení – počítač, mobilní telefon nebo tablet.
Design zkrátka musí hrát ve prospěch účelu webu. Proto si samotnou grafiku (tedy konkrétní bannery, obrázky či kombinace barev) představte spíše jako třešničku na dortu. A i když obecná představa o webdesignu svádí k tomu, že se jedná o záležitost pouze pocitovou a každý na něj může mít vlastní názor, snažte se této domněnce nepodlehnout.
V PUXdesign máme zkušené webdesignéry s mnohaletou praxí, kteří přesně vědí, kam tlačítko či jiný prvek umístit, aby potenciálního klienta navedl ke konverzi.
Jak poznáte zkušeného webdesignéra?
Rozlišit na první pokus zkušeného webdesignéra od neostříleného začátečníka bez praxe či dokonce samozvaného odborníka je velmi těžké. Webdesign se v Česku navíc jako samostatný studijní obor vůbec nenabízí, takže profesionalitu musíte poznat podle jiných parametrů. Ideálně kombinací:
- Referencí
- Vlastního webu
- Ceny
- Osobních sympatií
Nikdy, nikdy, nikdy nehledejte webdesignéra jen na základě jeho ceny, aniž byste přihlédli i k jiným aspektům. Cenotvorba se odvíjí od mnoha faktorů, ale většinou platí: čím zkušenější webdesignér, tím více za něj zaplatíte. A věřte, že čím složitější web či e-shop máte, tím více oceníte ostříleného odborníka.
Řešení vytváří pro konkrétní publikum
Našli jste webdesignéra, který vám sedí svým stylem? Je na čase pustit se do práce. A tím máme na mysli práci společnou – při tvorbě webdesignu je nejlepší, když se klient všeho aktivně účastní. Proč? Pravidelné setkávání se nad jednotlivými fázemi webdesignu nám v PUXdesign dovoluje získávat od klienta cennou zpětnou vazbu a postupovat při práci rychleji.
Součinností klienta můžeme nahlédnout i do skutečných potřeb a jednání lidí: nasazením heatmap pro pochopení chování zákazníků na webu, hloubkovými rozhovory s konkrétními lidmi nebo třeba dotazníkem. Právě tohle jsou ty informace, které jsou pro funkční web/e-shop/zákaznický portál klíčové.
S heatmapami v PUXdesign pracujeme běžně. Pomáhají nám odhalit, jak se vaši zákazníci na webu/e-shopu přirozeně pohybují.
Zajímá ho, co od webu očekáváte vy sami
- Jaký cíl má web plnit a kdo ho bude primárně používat?
Vytáhl na vás designér rovnou už (polo)hotový návrh, aniž by s vámi cokoliv konzultoval? Rychle pryč, dokud je čas. Ze všeho nejdřív se webdesignér kromě potřeb samotných zákazníků pídí po účelu. Prodáváte zboží, prezentujete svou práci nebo chcete své potenciální klienty přimět k vyplnění formuláře? Bez jasného zadání, co má ve finále přinést, vám nový a krásný web/e-shop fungovat nebude.
Využívá UX a UI design
Zákazníky znáte, účel webu máte. Teď přichází na řadu samotná struktura. Už se vám někdy stalo, že jste tápali při nákupu na e-shopu? Nebo jste potřebovali zavřít otravnou reklamu, ale nemohli jste najít tlačítko? Vítejte ve světě UX a UI, který řeší tyto problémy.
Díky principům UX a UI dovede webdesignér vaše zákazníky i k vyplnění formuláře nebo dokončení nákupu.
U správně navrženého webu, který zahrnuje i UX a UI design:
- Zákazníci rozumí navigačním prvkům, CTA tlačítkům a dalším interaktivním elementům.
- Umí s nimi interagovat.
- Na webu či e-shopu najdou bez problému, co potřebují.
I přesto, že UX a UI design doplňují jeden druhého, je mezi nimi rozdíl. Pojďme si vysvětlit, co tyto dvě zkratky znamenají:
Grafický design a webdesign v sobě nesou určité nuance. Nyní už mezi nimi poznáte rozdíl na první pohled. Potřebujete-li však pomoci s tiskovinami či s tvorbou webu/e-shopu/portálu, obraťte se na nás. V PUXdesign máme jak zkušené a kreativní grafické designéry, tak ostřílené webaře se zaměřením na UX a UI – rádi vám proto pomůžeme s obojím.