Dáte si cookies? Nová pravidla pro weby vám mohou pěkně zavařit
Pravidla ukládání cookies se i na vašem webu či e-shopu od 1. ledna 2022 změní. V platnost totiž přichází nová legislativa a sbírat „sušenky“ budete moci jen se souhlasem návštěvníků.
Ať už máte web, e-shop či dokonce zákaznický portál, jistě jste už slyšeli o cookies a jejich shromažďování. Cookies je textový soubor sbírající veškerá data o zařízení (telefonu, tabletu či notebooku) návštěvníků vaší stránky.
Jaké jsou druhy cookies? (ostřílenější z vás přeskočte rovnou na bod č. 2)
Co teď můžeme a co se změní?
Tři nešvary cookies lišty
Jaký dopad budou změny mít?
Jaké jsou druhy cookies?
Právě díky cookies můžete lépe poznávat své zákazníky. Skrze základní cookies web zaznamenává IP adresu zákazníků, rozlišení obrazovky. Další typ cookies si pamatuje třeba to, jestli mluvíte česky.
Díky tomu můžete:
- vylepšovat fungování svých webových stránek
- měřit návštěvnost a vytvářet si přehledy o návštěvnosti a chování návštěvníků na webových stránkách/e-shopu
Ale kromě těchto účelů existují ještě i remarketingové, marketingové a analytické cookies. Ty si ukládají informace, jak dlouho se na stránce zákazník zdrží, odkud k vám přichází.
Ty mohou:
- sloužit k marketingovým účelům
- kvalitněji cílit reklamu, abyste lidem zobrazovali nabídky, které je budou skutečně zajímat
Opt-out pravidlo: nevyjádřím-li výslovný nesouhlas, platí automaticky můj souhlas
Opt-in pravidlo: nevyjádřím-li svůj výslovný souhlas, platí automaticky můj nesouhlas
Co teď můžeme a co se změní?
Z opt-out pravidla se přesouváme k opt-in. Dnes jste ještě stále zvyklí, že se cookies na vašem webu/e-shopu ukládají automaticky. K tomu, abyste o zákaznících nesbírali informace, bylo nutné jejich výslovného nesouhlasu – využívá se tzv. opt-out pravidla. Tomu však bude se závěrem letošního roku konec. V polovině září 2021 totiž vláda odklepla novelu zákona, která těmito pravidly zamává.
Návštěvník webu/e-shopu se proto bude nově setkávat s vyskakovací lištou opatřenou možnostmi – tzv. opt-in pravidlo. Bude si tak moci vědomě zvolit, jaké informace o sobě poskytne. V Evropské unii je tento stav už zaběhnutý standard, pro nás to bude teprve novinka. Zavítá-li zákazník na váš web/e-shop od 1. ledna 2022, jediné, co by se mělo automaticky uložit, jsou technická cookies podmiňující základní funkčnost celého webu/e-shopu. Všechna ostatní vyžadují aktivní souhlas návštěvníka.
Tři nešvary cookies lišty
Zapomeňte na všelijaké kličky, kterými byste si tuto povinnost cookies lišty usnadnili. Velkým obloukem se vyhněte těmto třem fintám, které by vás v konečném důsledku mohly přijít draho:
- Neaktivní: souhlas s cookies nesmí být předvyplněný.
- Nesvobodný: tzv. cookie wall, tedy vynucování si souhlasu s cookies tím, že návštěvník na stránky nemůže vůbec vstoupit, dokud jej nezaškrtne.
- Neinformovaný: nedostatečné poskytnutí informací o cookies (jaké cookies, technologie, kdo k nim získá přístup, za jakými účely atd.).
Jaký dopad budou změny mít?
Nová pravidla budou mít jistě vliv na relevanci měřených dat v Google Analytics a dalších nástrojích využívaných pro analytiku vašeho webu/e-shopu. V tuto chvíli můžete obecně počítat s nepřesností měření asi o 10 %. To znamená, že pokud váš web reálně navštíví 100 lidí, tak v Google Analytics budete mít záznam o 90 z nich (důvodem této odchylky je např. využívání různých AdBlockerů uživateli).
S nástupem novely očekáváme zvýšení neúplnosti měření dat zhruba 10–50 %, což bude mít zásadní vliv na způsob sbírání i vyhodnocování analytických a marketingových dat
Potřebujete s nastavením cookies lišty pomoci nebo se jen chcete poradit? Obraťte se na nás, rádi vám vše vysvětlíme.