12 otázek, které byste si měli položit, než poptáte redesign webu

| Petra Šmejdová
12 otázek, které byste si měli položit, než poptáte redesign webu

Protože zásadní proměna webové prezentace vás jako investora bude stát čas, peníze i energii, měli byste být na celý projekt od začátku dobře připraveni. A nejlépe dřív, než to všechno vypukne.

Při přípravě odpovědí si vše důkladně promyslíte a ušetříte si čas strávený čekáním na to, až se dodavatel prostřednictvím e-mailu nebo schůzky zeptá na totéž.


1. Proč chcete vytvořit nový web?

To je otázka ze všech nejdůležitější, kterou byste si měli položit hned na začátku. Vyplyne z ní totiž to, jestli je redesign skutečně ta správná cesta, jak řešit vaši nespokojenost se současným webem. 


Jako nejčastější důvody klienti uvádí: 

  • chceme změnit platformu, na které web běží (ta stávající se nerozvíjí nebo jde o redakční systém vyvinutý dodavatelem, takže ho nikdo jiný nemůže servisovat - souvisí s následujícím bodem)
  • chceme odejít od stávajícího dodavatele - nemá na nás čas, zdražil, nekomunikuje
  • nikdo na základě webu nepíše, nevolá, neobjednává
  • nikdo na naše stránky nechodí
  • web je nepřehledný i pro nás
  • nelíbí se nám
  • není moderní
  • nemá fičury jako ten konkurenční
  • už to máme dlouho stejné

Proč je to důležité: 

Každá změna na webu musí mít důvod. A to opravdu dobrý. Redesign webu je jiná disciplína než vývoj webu na zelené louce. Pokud má web historii, návštěvnost, funguje a jediným důvodem k jeho redesignu bude například neaktuální obsah nebo ne už tolik moderní grafika, je na zamyšlenou, jestli by nestačilo provést tyto dílčí úpravy, ale jinak do webu nezasahovat. Pokud v rámci přípravy nového webu změníte strukturu, obsah i URL adresy jednotlivých stránek, je potřeba s tím od začátku pracovat a udělat patřičné kroky, aby to web zbytečně nepoškodilo. V opačném případě ohrožujete počty návštěv na novém webu a jeho celkovou dohledatelnost.


2. Jaké jsou cíle nového webu?

Jde o to si říct, co chcete, aby uživatel při nebo po návštěvě webu udělal. Redesign by neměl být samoúčelný, protože web je pouze prostředek sloužící k dosažení vašich cílů. Web není a neměl by být cílem sám o sobě.


Cíl může být jeden, ale klidně jich může být několik:

  • vizitka firmy na internetu
  • prezentace produktů a služeb
  • přihlášení na akci, konferenci, výstavu
  • odeslání formuláře nebo poptávky
  • zanechání nebo nalezení kontaktu
  • odběr newsletteru
  • sdílení článku nebo stránky
  • zákaznická podpora

Proč je to důležité: 

Pokud bude dodavatel přesně vědět, k čemu má web sloužit, dokáže mnohem lépe navrhnout jeho strukturu, podobu, obsah a efektivně uživatele směřovat k požadované akci.


3. Kdo jsou cílové skupiny, kterým má web sloužit?

Další klíčová otázka, která úzce souvisí s předcházejícím bodem. K uživatelům webu, kterým je web určený, nemusí vždy nutně patřit jen vaši klienti. I když bývají tou nejčastější cílovkou.


Kdo může být cílová skupina webu:

  • koncoví zákazníci (B2C)
  • firmy (B2B) 
  • obchodní partneři 
  • vaši stávající nebo potenciální zaměstnanci
  • široká nebo odborná veřejnost

Proč je to důležité: 

Když dodavatel ví, koho chcete prostřednictvím webu zaujmout, snáz vám doporučí styl vizuálu webu nebo tón vaší komunikace a ověří, že na webu nechybí nic zásadního. 


4. Máte k dispozici analýzy související s webem?

Pokud už jste si nechali zpracovat nějaké výstupy ke stávajícímu webu nebo plánovanému redesignu, nenechávejte si je pro sebe. A pokud je ještě nemáte, nevadí. Včas na ně dojde.


Co všechno poslat dodavateli:

  • analýzu klíčových slov
  • analýzu konkurence
  • analýzu obsahu 
  • audit stávajícího webu
  • zadání pro redesign vytvořené vaším konzultantem, marketingovou agenturou nebo vámi

Proč je to důležité: 

Jakékoli podklady, které už jste si nechali zpracovat dodavateli pomohou lépe pochopit záměr a cíl projektu a najde v nich konkrétní doporučení pro redesign webu. Navíc jsou to výstupy, za které jste už zaplatili a bylo by škoda je nevyužít.


5. Využíváte měřící nástroje, ze kterých se dají získat tvrdá data o vašem stávajícím webu?

Pokud ano, bude s nimi dodavatel dále pracovat. Pokud ne, nasadí je na nový web, abyste mohli se statistikami začít pracovat.


Mezi základní analytické nástroje patří: 

  • Google Analytics (GA) eviduje kolik uživatelů, odkud, jak často, jak dlouho, přes jaké zařízení si prohlíží váš web. Snadno v nástroji najdete i vstupní a výstupní stránky z webu. Při pokročilém nastavení GA sleduje i další cíle.
  • Google Search Console (GSC) zjišťuje, jak je pro Google obsah vašeho webu viditelný, kolik stránek indexuje, pomůže s indexací těch nových nebo vám ukáže, přes jaká slova a obrázky se uživatelé dostali k vám na web.
  • Hotjar ukáže, jaké části webu a jednotlivé prvky jsou používané nebo naopak upozorní na kritická místa na webu - kde lidé nescrolují a s jakými prvky si nedokážou poradit. Tyto výstupy budou zajímat především UX designéra.

Proč je to důležité: 

Na statistiky v GA je velmi doporučeno navázat i po spuštění nového webu. Týká se to případů, kdy zůstane struktura alespoň z části zachovaná, aby šla čísla vůbec srovnávat.


6. Propagujete stávající web prostřednictvím online marketingu?

Redesign má mimo jiné dopad i na rozběhnuté online marketingové aktivity. Je potřeba pohlídat změnu URL adres, úpravu vstupních stránek nebo sjednotit textace a komunikační tón. 


Jaké prostředky k tomu používáte: 

  • PPC reklamy
  • remarketing
  • PR články 
  • něco dalšího?

Proč je to důležité: 

Pokud s něčím z toho už pracujete, je dobré zjistit, jaké výsledky to přináší a podle toho s tím pracovat během redesignu i po něm.


7. Kdo jsou vaši konkurenti a jak se jim daří (v ČR i v zahraničí)?

Dodavateli i dalším účastníkům, jako je analytik nebo konzultant, pomůže přehled vaší konkurence. 


Uveďte:

  • název firmy 
  • v čem je lepší
  • v čem je horší

Proč je to důležité: 

Seznam konkurenčních firem dodavateli pomůže dostat se do kontextu a zjistit si něco o situaci v oboru. Navíc bude vědět, s kým se srovnáváte a podívá se na strategii, kterou na webu zvolila vaše konkurence. Ať už je úspěšná nebo ne, rozhodně to bude poučné.


8. Používáte ve firmě nějaký systém, který potřebujete s webem provázat?

Napište toho raději víc než míň. 


Uveďte v první řadě:

  • o jaký systém jde
  • jestli jste ho ve spojení s webem už používali 
  • jak přesně se integrace na webu projevovala 
  • co má integrace umět nového

Proč je to důležité: 

Integrace webu se systémem třetí strany je vždy velké téma, proto je dobré o tom mluvit hned od začátku a podrobně.


9. Máte k dispozici obsahové podklady pro nový web?

Pro další práci je potřeba vědět, jestli máme na čem stavět nebo se budou podklady dělat od základu znovu.


Řeč je o:

  • textech
  • fotkách
  • videích
  • logu nebo logomanuálu
  • korporátní identitě
  • tónu komunikace

Proč je to důležité: 

Pokud se v rámci redesignu bude pořizovat nový obsah, je to důležitá položka, se kterou musí počítat harmonogram i rozpočet. A k tomu musíte zajistit grafika, fotografa, copywritera nebo video makera.


10. Jak chcete s webem pracovat po spuštění a jak v budoucnu? 

Zamyslete se nad tím, jestli necháte web žít vlastním životem, anebo ho budete utvářet, upravovat a rozšiřovat na denní, týdenní nebo měsíční bázi. Budete přidávat články na blog, novinky, aktualizovat přehled veletrhů nebo tam jednou za rok publikujete novou kolekci produktů?


Proč je to důležité: 

Pokud bude dodavatel znát vaše plány, snáz zkontroluje, jestli vašim požadavkům odpovídá struktura i technické řešení webu. Případně doporučí nějaké vychytávky a zjednodušení pro opakující se práci v administraci nebo při publikování a sdílení obsahu do dalších kanálů. 


11. Co je podle vás pro spuštění webu to nejdůležitější?

Každý klient má jiné priority, proto dodavatel potřebuje znát i ty vaše, aby jim mohl přizpůsobit svou práci.


K prioritám klientů zpravidla patří:

  • termín
  • cena
  • rozsah řešení 
  • konkrétní funkcionalita

Proč je to důležité: 

Optimální projektový trojúhelník vyváženě pracuje s termínem, cenou i kvalitou řešení. Pokud má něco z toho větší prioritu než zbývající dva vrcholy trojúhelníku, bude to právě na ty dva mít vliv (tzn. při tlaku na termín je například potřeba omezit rozsah řešení, resp. rozdělit jeho dodání na více fází).


12. Jaká jsou vaše kritéria úspěšného redesignu, která půjdou zpětně vyhodnotit?

Možná se to zdá předčasné, ale je dobré si před začátkem projektu říct, jak ho budete vyhodnocovat.


Co budete sledovat:

  • počet návštěvníků
  • počet objednávek
  • počet odběratelů newsletteru
  • počet přihlášených účastníků na akci
  • počet stažení
  • pozitivní zpětnou vazbu od zákazníků či obchodních partnerů

Proč je to důležité: 

Na začátku je potřeba si správně nastavit očekávání plynoucí z projektu. Při redesignu webu nejde nikdy jen o změnu webu, ale o to, aby ta změna k něčemu přispěla a vyvolala reakci. A vy i dodavatel byste měli vědět, na základě čeho řeknete, že byl projekt úspěšný.


A poptávka je hotová

Pokud tyto body podrobně rozepíšete do poptávky, můžete se těšit na konkrétní reakci od dodavatele. První schůzka díky tomu půjde přímo k věci a rychleji se propracujete k řešení podrobného zadání pro redesign, které u nás řešíme pomocí vstupní analýzy.

Buďte v obraze ve světě webů a e-shopů
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Každé 3 měsíce vám pošleme oběžník s horkými informacemi ze světa vývoje a webdesignu, novinkami v e-commerce sféře i akčními nabídkami pro ještě lepší web.
Přihlášením k newsletteru souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Umíme vše, co je pro váš projekt potřeba

Nebo vás nejprve zajímá, jak to u nás vypadá?

Zákulisní informace i to, na čem zrovna pracujeme, sdílíme na sociálních sítích. Sledujte nás.