Proč mít konfigurátor produktů i na svém webu?
S konfigurátory a fasetovým vyhledáváním se setkáte na internetových stránkách vcelku běžně. Znáte však všechny výhody a funkce? Tito pomocníci umí významně usnadnit práci vám, lidem ve firmě i zákazníkům.
Několik kliknutí a zákazník má při výběru ideálního produktu jasno. A vy si jako prodejce ušetříte hledání správných parametrů v interních katalozích a nejednu vrásku. To vše díky pomoci konfigurátoru produktů nebo fasetového vyhledávání na webu.
V úvodu vám odpovíme na otázky:
1. Co je to jednoduchý fasetový vyhledávač?
3. A proč mít jeden z těchto nástrojů i na svém webu
Naše konkrétní realizace najdete ve druhé části článku:
Vaše požadavky na libovolný webový konfigurátor s vámi rádi prodiskutujeme.
Co je to fasetové vyhledávání?
Jednoduché filtrování produktu nebo fasetové vyhledávání – nazývat ho můžete různě, ale výsledek získáte stejný. Jedná se o méně komplexní alternativu ke konfigurátorům. Tento elementární nástroj dovede na základě zvolených parametrů rychle vyfiltrovat a zobrazit aktuálně dostupné zboží, a to bez znovunačítání stránky.
Množství filtračních parametrů záleží jen na vašich požadavcích. Prodáváte-li na svém e-shopu jen dva typy produktů, vystačíte si klidně se třemi filtry (např. velikost, barva, pro muže/pro ženy). Samozřejmě jsou i takové výrobky, u kterých může být klidně i deset specifikací.
Co je to webový konfigurátor?
Sofistikovaný pomocník pro výběr produktů nebo kalkulačka – to vše může být webový konfigurátor. Dokážeme sestavit konfigurátor o libovolném počtu kroků nebo vytvořit detailní podmínky a pravidla, podle kterých si zákazník vybere produkt do posledního šroubku.
Sofistikovaný konfigurátor musí být srozumitelný
Čím propracovanější konfigurátor na svém webu chcete, tím více myslete z pohledu zákazníka, který s ním bude pracovat. Je pro vás důležité, aby byl sestaven co nejdůmyslněji? Vy své produkty znáte detailně a sestavit kombajn do posledního šroubku se vám zdá snadné. Zákazník však často ani netuší, co vše si může zvolit a obvykle ho zajímají jen základní parametry.
Konfigurátor musí být proto sestaven tak, aby se v něm vyznal i laik. Zároveň by se měl nakonfigurovaný produkt co nejvíce podobat skutečnému produktu a ukazovat co nejpřesnější konečnou cenu.
Proč mít fasetový vyhledávač nebo konfigurátor produktů i na svém webu?
-
Návodný konfigurátor šetří čas
S dobře nastaveným konfigurátorem a fasetovým vyhledávačem významně usnadníte a zpřehledníte online výběr i nákup produktů. Zákazníci získají už rovnou na vašem webu představu, jak bude zakoupený produkt vypadat. Zároveň uvidí i to, jestli je zboží skladem. Fasetové vyhledávače i konfigurátory dokážeme kompletně integrovat online s ERP, případně ho napojit na statické podkladové soubory (XLS/CSV/XML/JSON).
Zákazník se po zvolení konkrétního typu produktu dozví i co nejpřesnější cenu, skladovou dostupnost nebo co nejvěrnější odhad data doručení. Tyto informace hrají pro nakupující důležitou roli a mohou být zásadním faktorem pro dokončení konverze.
-
Parametry by měly být jednoduché, ale chytré
Celý nákupní proces se přesouvá do onlinu. Řekněte vše o svých produktech online a bez nutnosti osobního setkání. Umíme postavit natolik propracovaný, avšak návodný konfigurátor pro e-shop (doplněný texty i videonávody), že pro výběr perfektně padnoucího obleku už není potřeba chodit za krejčím.
-
Konfigurátor dokáže nahradit i celé oddělení
Požadavky zákazníka máte díky poptávkovému formuláři černé na bílém. Nepotřebujete si telefonicky ani osobně upřesňovat zadaní – díky konfigurátoru všechno víte. Mimo to můžete data o nakonfigurovaném produktu rovnou odeslat do ERP systémů klienta a tím automatizovat objednávkový a výrobní proces.
Složitější konfigurátory určené pro B2B zákazníky (například výrobce topení či průmyslových strojů) jsou navíc dobrým pomocníkem při osobním prodeji obchodním zástupcům. Roztřídění, kombinace proměnných v objednávce a její kompletace zabraly mnoho hodin práce. To, co dříve dělalo několik lidí na plný úvazek, dnes zvládne jeden konfigurátor za pár kliknutí.
Máte zájem o konfigurátor nebo fasetový vyhledávač?
Napište nám!
Není fasetový vyhledávač jako konfigurátor
Už víte, proč mít vlastní fasetový vyhledávač nebo konfigurátor na webu. A my vám teď ukážeme, že mezi nimi může být velký rozdíl, co se funkcí a dovedností týče.
Fasetové vyhledávače
Jednoduchý a levný fasetový vyhledávač...
Značka PLEAS, prodávající oblečení na svém e-shopu, potřebovala jednoduchý fasetový vyhledávač, který by zákazníkům pomohl s několika základními podvariantami produktů: konkrétně s barvou a velikostí.
Obě proměnné jsou vzájemně podmíněné. Pokud si vyberete například fialové triko, které už není dostupné ve velikosti M, konfigurátor vám ho vůbec nenabídne (a opačně to funguje stejně). Každá z variant může mít navíc možnost zjištění unikátní ceny a skladové dostupnosti.
... pro e-shop s oblečením i spodním prádlem
Na podobném principu funguje i fasetový vyhledávač prádla, který od nás poptala značka Schiesser. Opět jsme vytvořili dva základní a na sobě závislé parametry, velikost a barvu, se zobrazením skladové dostupnosti a finální ceny za produkt.
Fasetový vyhledávač vám pomůže vybrat i prsten
Využít fasetový vyhledávač ke svému podnikání se rozhodla i společnost BISAKU, která tvoří šperky. Proč to nezkusit s výrobou prstenů na míru? Naši vývojáři byli pro.
Hlavní podstatou je opět seznam kategorií, ze kterých uživatel vybírá (materiál, velikost a typ kamenů, barva kovu). Proměnné na sobě nejsou v tomto případně nijak závislé. K samotné specifikaci snubních prstenů jsme však přidali ještě i další možnost, a to vygravírování textu na přání zákazníka.
Jakmile zákazník vybere všechny parametry, zobrazí se mu i finální částka, kterou za prsten zaplatí.
Konfigurátory – od jednodušších až po komplexní
Webový konfigurátor, co urychlí práci
Pro firmu ISAN vyrábějící radiátory jsme měli za úkol sestavit tři konfigurátory o podobné struktuře – pro každou produktovou řadu zvlášť.
Účelem tohoto konfigurátoru bylo výrazné zjednodušení práce obchodnímu oddělení. To dříve muselo veškeré proměnné zadávat ručně do tabulek a individuálně dohledávat.
Automatizace práce ušetří mnoho času
Vytvoření konfigurátoru s řadou kategorií s proměnnými podmíněnými vůči sobě (hloubka, výška, délka, typ připojení, uchycení a barva) přineslo automatizaci práce a úsporu mnoha hodin týdně.
Obchodní zástupce využívá konfigurátor jako podporu při své práci. Se zákazníkem probere individuálně všechny požadavky, zadá je do konfigurátoru a výsledkem je konkrétní kód produktu, který následně rovnou posílá do výroby.
Základní kalkulátory, co ukážou úsporu
Velmi jednoduchými konfigurátory jsou i kalkulátory, které jsme sestavovali pro klienty Plantour nebo DS Leasing. U nich je potřeba specifikovat kategorie, se kterými bude uživatel na webu pracovat. U kalkulátoru úspor to bude například délka trasy, spotřeba vozidla a další. Po zadání konkrétních informací konfigurátor dovede spočítat denní a roční úsporu.
Elementární generátor pro e-shop
Jeden z jednodušších konfigurátorů-generátorů jsme vytvářeli i pro e-shop s pletenými produkty DOKE. Ve třech základních krocích si vyberete materiál, tvar pokrývky hlavy a následně její barevné provedení a přišití knoflíku.
V konfigurátoru vás opět doprovází základní vizualizace. Posledním krokem v procesu nákupu je vhození finálního produktu do košíku. Jasně vidíte i cenu produktu – jedná se o fixní částku, nikoliv o cenový odhad.
Variabilní webový konfigurátor s řadou proměnných
Klient JETSURF, který vyrábí surfboardy s motorovým pohonem, měl požadavek na vytvoření konfigurátoru se vším všudy. A tak jsme se do toho pustili.
Základem tohoto konfigurátoru bylo sestavení řady kategorií s proměnnými, které musí být vůči sobě podmíněné (od výběru konkrétního modelu, přes barvu, typ strapu a pozici surfaře). Zákazník si tak jednoduše edituje každou kategorii dle svých preferencí. Výběr mu navíc usnadňuje i fotografie produktu, která se mění podle zakliknutých požadavků na barvu nebo typ surfu.
Zájemce díky variabilitě konfigurátoru přesně ví, jaký produkt si sestavil, kdy jej může očekávat a dokonce vidí i orientační cenu. Výsledkem je v případě JETSURFU vyplnění a odeslání poptávkového formuláře, jelikož vyrábí každý svůj surf až podle požadavků zákazníka.
Podobný konfigurátor můžete mít i na svém webu
Konfigurátor se specifickými požadavky
Na stejném základu jako konfigurátor pro JETSURF jsme sestavovali i konfigurátor pro systém ovládání látkových rolet ZOOMTECH.
Konfigurátor se opět skládá ze dvou částí – konfigurace produktu a části grafické. Uživatel v jedné polovině stránky může vybírat z kategorií (specifikace, zabezpečení, model, materiál a ostatní) a upřesňovat své požadavky. Na druhé polovině stránky se mu pak zobrazuje ukázka výsledného produktu.
Podmínkování možností je inteligentní specifikace produktu
Klient si u tohoto konfigurátoru přál mít omezenou možnost výběru na základě určitých parametrů. Pokud si například zákazník přeje mít roletu s motorkem, zmizí mu nabídka výběru specifikace barvy řemínku – k čemu by totiž potřeboval řemínek, když se rolety vytahují samy?
V případě tohoto konkrétního konfigurátoru vidíte už finální cenu za produkt. Jakmile si zákazník na stránkách ZOOMTECHu vybere přesný typ rolet a vyplní si všechny kategorie podle přání, může zboží hodit do košíku.
Sofistikovaný konfigurátor s reálnými produkty
Klient UTY košile chtěl vyrobit sofistikovanější konfigurátor, který dokáže plynule fungovat s téměř 3 tisíci fotografiemi v databázi variant.
Tato webová aplikace disponuje chytrým zobrazením variant, které se k sobě (ne)hodí – pro barevnou košili vám například nedovolí výběr barevných knoflíků. Uživatel je navíc po celou dobu provázen textovými i video návody. Konfigurátor v podstatě přebírá funkci prodejce košil v kamenném obchodě. Zákazník je totiž dle pokynů schopný změřit si obvod pasu, krku i délku a vybrat si padnoucí kus oblečení sám doma.
Z pohledu UX funguje tento konfigurátor velmi plynule a návodně. Pří výběru košile zákazníka intuitivně vede k tomu, co má dělat, na co kliknout, co si vybrat. Stejně dobře bude konfigurátor fungovat i na mobilních telefonech – primární je zobrazení obrázku košile. Pod ním se pak řadí jednotlivé parametry konfigurátoru.
Komplexní interní konfigurátor navrhne klidně celý kombajn
V PUXdesign dokážeme vyrobit i komplexní konfigurátory, které vyžadují velkou míru detailu konfigurace. Příkladem je konfigurátor pro zemědělské stroje společnosti Bednar.
V čem je tak specifický? Tento konfigurátor jsme sestavovali pro výběr a nákup zemědělské techniky – jedná se tedy o složité stroje, které obsahují nepřeberné množství (i titěrných) součástek. A každá musela být vzata v potaz. Každý z těchto komponentů má více variant. Ale všechny, které si zákazník vybere pro svůj stroj, musí být společně kompatibilní.
Varianta kolize v případě špatné součástky
Každý člověk není odborníkem na sestavení kombajnů. Proto jsme jako součást konfigurátoru nastavili i možnost upozornění na kolizi nekompatibilních součástek. Uživatel dostane jasné varování, že musí vybrat jiný komponent.
Až teprve po tom, co zákazník vyplní všechna povinná pole, může přejít k dokončení konfigurace. Tady vidí cenu celého stroje a může si stáhnout i ceník se souhrnem všech dílčích součástek.
Zalíbila se vám možnost vlastního konfigurátoru produktů na webu? Rádi ho v PUXdesign vytvoříme i pro váš web.