Každá změna se počítá
Každou změnu na webu (obsahu, designu, kódu, struktury nebo změna URL adres) totiž vyhledávače registrují, porovnávají je s původním webem a upravují hodnocení novému webu. Čím víc změn provedete najednou, tím roste šance na ztrátu části váhy externích linků.
Z toho důvodu se čím dál více a s větším důrazem doporučuje URL zachovat. Tam, kde to není možné, potom nastupuje přesměrování 301 (trvalá změna odkazu webu).
Přesměrování má smysl jen v některých případech
Kdy ano
- když tím vyřešíte duplicity jako http://www.puxdesign.cz a https://www.puxdesign.cz nebo https://www.puxdesign.cz/cz a https://www.puxdesign.cz/cz/
- když řešíte změnu domény (z www.pux.cz na www.puxdesign.cz)
- když rušíte stránku A a obsahově ji nahrazujete stránkou B
- když máte 2 URL, které zobrazují stejnou stránku (např. tak /index.php?page=123 přesměrujete na /pneumatiky)
Kdy ne
- když rušíte produktovou kategorii a chcete ji přesměrovat na hlavní stránku
- když rušíte celou jednu jazykovou mutaci webu a chcete vše přesměrovat na adekvátní stránky např. v angličtině
- když zrušená stránka nemá na novém webu odpovídající alternativu
- když chcete všechny stránky s 404 přesměrovat na hlavní stránku webu
- když chcete zkracovat a vylepšovat samotnou URL jen pro efekt (např. z www.domena.cz/produkty/nabytek/sedaci-souprava/cervena-kozena-pohovka chcete udělat www.domena.cz/cervena-kozena-pohovka)
Jak to celé chytit za správný konec
Pokud má váš původní web návštěvnost, historii a alespoň nějakou výkonnost, měli byste si na přesměrování URL dát opravdu záležet.
1. Nejdříve si řekněte, co a proč chcete na webu měnit.
2. Potom váš dodavatel, SEO analytik anebo vy sami stáhnete všechny URL adresy vašeho webu a přiřadíte k nim návštěvnost z Google Analytics, aby bylo jasné, které adresy jsou ty nejdůležitější.
3. Podle analýzy klíčových slov, přehledu adres a návštěvnosti můžete společně navrhnout novou strukturu webu tak, aby odpovídala vašim požadavkům, ale zároveň maximálně podpořila budoucí výkonnost webu. Tedy aby se podařilo zachovat důležité URL adresy.
4. Pro adresy, které zaniknou, najdeme obsahově relevantní alternativu a na ně ty původní přesměrujeme.
5. Pokud alternativa není, necháme adresu zobrazovat stránku 404, kterou bychom tomuto stavu měli přizpůsobit a rozšířit o přívětivou navigaci zpět do webu.
Přesměrování jako doporučení
Přípravu přesměrování e-shopů a webů byste neměli podcenit, ale ani za každou cenu všechny adresy přesměrovávat na oblíbenou hlavní stránku. Google čím dál více bere přesměrování 301 jako doporučení, které ale respektuje jen když sám uzná za vhodné. Je to tedy stejné jako s metadaty, která napíšete, použijete klíčová slova, ohlídáte si počet znaků a nakonec zjistíte, že je Google nezobrazuje.
Pokud vyhledávač vyhodnotí, že předkládaný obsah není pro uživatele tím nejvhodnějším, nezobrazí mu ho. Pokud tedy přesměrujete například stránku O nás na stránku Kontakt s tím, že je to nejvíce související stránka s daným tématem, může se snadno stát, že Google bude na URL adrese stránky O nás zobrazovat 404.
A o kolik se tedy hraje?
Nikdo vám přesně neřekne, o kolik procent váhy externích linků přijdete přesměrováním. Poslední pozorování samotných analytiků i studie na dané téma ale hovoří zhruba o třetině až polovině všech linků. Navíc změna odkazu u e-shopu nebo webu se stovkami až tisícovkami stránek se může projevit až za dlouhé měsíce. Proto při redesignu nespoléhejte pouze na kouzlo přesměrování, které má pro Google čím dál nižší vypovídající hodnotu.
Pokud uvažujete o redesignu a chcete vykročit tou správnou nohou, přečtěte si náš článek
12 otázek, které byste si měli položit, než poptáte redesign webu
, anebo se nám rovnou ozvěte.