Měřte pozice v Google prostřednictvím Search Console
Doba, kdy se optimalizovalo na první místa ve vyhledávačích, agenturám se platilo od počtu optimalizovaných klíčových slov a pozice se sledovaly přes placené nástroje, už je dávno pryč. Jak tedy sledovat návštěvnost z vyhledávačů a přistupovat ke klíčovým slovům dnes?
Jak přistupovat ke klíčovým slovům
Zobrazování výsledků klíčových slov se mění podle historie uživatele a jeho geografické polohy. Každému uživateli se proto zobrazují odlišné výsledky vyhledávání. Snažit se být na prvním místě ve vyhledávání u konkrétního klíčového slova je proto zbytečně vynaložené úsilí. A mimo to — jak byste poznali, které je „to pravé“ klíčové slovo?
PŘÍKLAD: Obchodník prodávající pračky by mohl očekávat, že primárním klíčovým slovem jsou pračky. Rozhodne se proto, že chce, aby u něj bylo ve vyhledávání na prvním místě. Zapomněl však na jednu otázku: kdo vyhledává jen slovo „pračky“, když shání jejího opraváře nebo místo, kde ji lze koupit? Podobně na tom budou lidé, kteří váhají, zda koupit kombinovanou pračku se sušičkou, nebo raději pračku a sušičku odděleně.
Obsah tvořte na celé téma
Co se nám mnohokrát osvědčilo a můžeme obecně doporučit, je vytvářet texty rovnou na celé na téma a ne jen na konkrétní klíčové slovo. Obsah plní funkci odpovědi na potřeby a problémy zákazníků – stejným způsobem byste měli přistupovat i ke klíčovým slovům. Dívejte se pohledem zákazníka a uvažujte nad jeho potřebami. Co aktuálně řeší a kde je největší potenciál pro konverzi?
Myslete na relevanci slov
Mnohdy je snadnější být dohledatelný na relevantní klíčová slova než jednoslovné „nice-to-have“ výrazy, ze kterých vám však žádný business nekápne. Vraťme se opět k našemu příkladu s prodejcem praček. Slovo „pračky“ může mít největší hledanost, ale s ohledem na relevanci a celkovou kvantitu dotazů bude pro vaši firmu vhodnější být dohledatelná na spojení: Jak vybrat pračku, Test praček, Pračky se sušičkou nebo Oprava praček.
Pozice ve vyhledávači však není všechno. Důležité je, aby na váš výsledek někdo kliknul. O tom více v dalším bloku.
Seznamte se s Google Search Console
Řekli jsme si, že klíčových slov může být s ohledem na řadu témat, které zákazníci řeší, nespočet. Jak je a jejich pozice tedy měřit? V Google k tomu slouží bezplatný nástroj: Google Search Console.
Implementace Google Search Console
Způsobů nasazení Google Search Console je vícero. Nejvhodnější je implementovat jej vložením speciálního hashe do DNS vaší domény formou záznamu. Tento krok vám umožní sledovat data i na všech subdoménách. Dalšími cestami jsou upload souboru nebo vložení řádku do metadat – obojí však můžete nedopatřením smazat. V případě subdomén je navíc nutné takto autorizovat každou doménu samostatně.
Lámete si nad nastavením Google Search Console hlavu? Společně to vyřešíme, ozvěte se nám.
Nasazení krok za krokem
- Po přihlášení do Google Search Console tedy klikněte na volbu Přidat službu.
- Zobrazí se pop-up okno a v jeho levé části je možnost vložit vaši doménu.
- Doménu vkládejte bez WWW a lomítek — tedy pro příklad puxdesign.cz.
- Klikněte na Pokračovat.
- Nyní se vygeneroval hash kód a instrukce pro jeho vložení.
- Přepošlete je na správce své domény, který implementaci dokončí.
Po úspěšné implementaci můžete Google Search Console využívat. Nejdříve neuvidíte žádná data, ale vraťte se po pár dnech a můžete se pustit do analyzování.
Kde si zobrazit klíčová slova a jejich data
- V levém menu klikněte na Výkon.
- Zobrazí se přehled, kde bude aktivní karta Celkový počet kliknutí a Celkový počet zobrazení a neaktivní Průměrná míra prokliku a Průměrná pozice.
- Pod ním najdete graf vývoje a pod ním výpis dotazů — tedy klíčových slov, na které se vaše doména zobrazuje.
Za nejdůležitější ukazatele považujeme Průměrnou pozici a Průměrnou míru prokliku. Pro zobrazení hodnot, které se pod nimi skrývají, stačí kliknout na jejich název. Zároveň si můžete prohlédnout Celkový počet kliknutí a Celkový počet zobrazení.
Průměrná pozice
Pod hodnotou Průměrná pozice se skrývá průměrná pozice jednotlivých klíčových slov.
Jejich seznam najdete níže ve výpisu na kartě Dotazy.
Jde vám to hladce, ale raději byste se ještě s někým poradili? Napište, poradíme vám.
Průměrná míra prokliku
Zde najdete důležitou hodnotu, která říká, v kolika procentech případů uživatelé na váš výsledek vyhledávání klikli. Jinak řečeno — můžete mít všechna klíčová slova na průměrné pozici 1, ale pokud na ně nikdo neklikne, je vám to k ničemu.
Karta Stránky
Pod grafem se kromě karty Dotazy zobrazuje také karta Stránky. Ta je pro vás zajímavá v okamžiku, kdy chcete vědět, na jaké stránky chodí návštěvníci z vyhledávače a přes jaká klíčová slova. Možná pro vás bude překvapením, že lidé většinou vůbec nechodí na úvodní stránku.
Problematika měření pozic je širší, než zde můžeme jednoduše popsat. Snad vám náš stručný návod na získání základních informací z vyhledávání Google pomohl. Pokud vás zajímá více — kontaktujte nás .