SEO není automat
Z nabídek samozvaných specialistů na SEO a celé řady firem prezentujících balíčky s optimalizací webu se může zdát, že SEO je jedna zázračná funkcionalita nebo rozšíření pro web, které si jednorázově zaplatíte, někdo ho zapne a ono začne dlouhodobě fungovat.
Search Engine Optimalization (SEO) nebo česky optimalizace pro vyhledávače je přitom celý soubor aktivit, díky kterým se o vaší nabídce dozví vyhledávač a začne o vás informovat relevantní skupinu uživatelů, a to formou výsledků ve vyhledávání (SERP) a dobré pozice v nich.
Optimalizace funguje jen, když postupujete krok za krokem
Dalším z důvodů, proč SEO nejde zapnout je i fakt, že neexistuje univerzální postup, jak na něj. Každý web a jeho majitel má jiný cíl, jinou skupinu uživatelů i jinou nabídku, a z toho důvodu je vhodné optimalizaci navrhnout a realizovat na míru danému projektu.
Jisté ale je, že SEO jako soubor aktivit, kterým můžete vylepšit své pozice v přirozeném (organickém) vyhledávání a dostat se tak k potenciálním zákazníkům, nabízí kroky,
- které můžete udělat hned (např. zjistit klíčová slova pro váš byznys a dále s nimi pracovat při návrhu struktury webu, pojmenování jednotlivých stránek, tvorbě metadat, zadávání názvů obrázků apod.),
- na kterých je dobré pracovat průběžně a hlavně dlouhodobě (např. tvorba nového, relevantního a originálního obsahu na váš web).
SEO snadno, ale pomalu
Při domlouvání spolupráce se SEO konzultantem či specialistou mějte na paměti, že se výsledky nedostaví přes noc a že to bude běh na dlouhou trať, při kterém je důležité udržet si tempo. Jen tak může SEO dlouhodobě fungovat. I proto si dejte pozor na praktiky slibující za měsíc první místo ve vyhledávání. Pokud optimalizaci nakopnete a pak se jí nebudete věnovat, nevypne se ze dne na den, ale za čas dopad svého rozhodnutí pocítíte.
Příště se podíváme na to, proč neexistuje odpověď na otázku Jak dlouhé mají být texty na stránku O nás na běžné firemní prezentaci nebo Kolik konkurenčních argumentů máte pro svoji službu vymyslet.