Jak vytvořit firemní logo a jak ho specifikovat

| Tomáš Hložánek
Jak vytvořit firemní logo a jak ho specifikovat

Každý podnikatel nebo organizace se aspoň jednou v životě dostali do situace, kdy potřebovali vytvořit logo pro svoji propagaci. A řada z nich se s tvorbou loga potká dokonce několikrát, protože pocítí nutnost logo redesignovat, modernizovat či vytvořit po letech nové, které lépe vystihne evoluci jejich podnikání.

Evoluce je v případě loga lepší než revoluce

V PUXdesignu se tvorbou a redesignem logotypů zabýváme od roku 2005 a za dobu této praxe víme, jak je nejlepší postupovat. Díky zkušenostem vám umíme poradit, jak logo zhotovit efektivně, levně a jak ho používat. Pomůžeme s přípravou všech aplikací, ať už se jedná o webe-shoptiskoviny , nebo třeba  polepy aut .

Postup je stejný, ať se jedná o vytvoření nového loga nebo o redesign stávajícího. Ve druhém případě razíme názor, že je lepší jít cestou evoluce než revoluce. Tedy logo modernizovat než staré úplně zahodit. Logo je vaše značka, pod kterou vás zákazníci znají léta a je nositelem kvality vašich služeb. I když se vám nebo vašemu okolí logo nelíbí nebo působí zastarale, stejně je jeho otisk v podvědomí vašich zákazníků pevně spojen s vašimi službami.

A pak tady máme trendy — kdy se staré a zdánlivě nemoderní časem opět vrací do módy a stačí ho lehce uhladit (zejména s ohledem na praktičnost jeho užití v moderním světě, než na první pohled viditelné změny). Proto z naší praxe není rozumné ohromovat zcela novým vizuálem. Byť i tato cesta může v určitých případech dávat smysl, jen je pak o dost náročnější (a dražší) zákazníky na nové logo zase naučit.

Pomůžeme s přípravou všech aplikací, ať už se jedná o web, e-shop, tiskoviny nebo třeba polepy aut.

Při tvorbě nebo modernizaci loga se ptáme, kdo jste, proč ho měníte, kdo jsou vaši zákazníci a jak logo používáte


Na začátku nás seznámíte se svou činností a historií své vizuální prezentace

  • Jste velká korporace, menší firma nebo freelancer?
  • Tvoříme logo pro identitu vašeho podnikání nebo pro dílčí produkt?
  • Rozjíždíte úplně nový projekt nebo jste zavedená společnost?
  • Jste firma prodávající vzduchotechniku nebo klub kuželkářů?
  • Kdo je vaše konkurence?
  • Jakou vizuální tvář jste měli doposud?
  • Proč chcete změnu, jedná-li se o redesign loga?

Protože se snažíme být efektivní a šetřit vaši kapsu, máme i zcela praktické dotazy

  • Jaká loga jiných společností se vám líbí a proč?
  • Jaké preferujete barvy? Máte již zpracovanou CI nebo dosavadní logomanuál?
  • Chcete logo spíše textové nebo s nějakým symbolem?
  • Co by měl takový symbol vyjádřit? 
  • Jak vás vnímají zákazníci a kde se s vaším logem setkávají? V jakém okamžiku a při jakých emocích?

Velmi podstatný okruh otázek se týká budoucí práce s logem

  • Jaké vizuální výstupy používáte nebo plánujete?
  • Vizitky, katalogy, web, polep aut, hlavičkové papíry,...?


Aplikací mohou být desítky a my si s každou z nich umíme poradit, protože  grafické práce jsou náš denní chleba. Ale potřebujeme, abyste se nad tím zamysleli a popsali nám budoucí záměry už před zahájením tvorby nebo redesignu loga.

Vytvořené logo by mělo obstát i za deset let při aplikaci na něco, s čím jsme na začátku nepočítali. Nicméně vědomí budoucího používání loga je klíčové — nám umožní už během přípravy logo zkusmo použít na uvedených výstupech a pro vás to bude daleko snazší rozhodování, když logo uvidíte v konkrétním kontextu vizitky, webového banneru nebo regálu ve své prodejně.

Nové vizuály můžeme také kvalifikovaně testovat přímo na cílové skupině vašich zákazníků, kteří se s nimi budou setkávat.

Logo tvoříme nejčastěji ve třech kolech

Logo obvykle navrhujeme ve třech kolech/iteracích

  • V prvním je cílem přinést na stůl co nejvíce nápadů, naskicovat větší množství variant. Zapojeno je několik grafiků, aby byla pestrost myšlenek co nejvyšší. Jde opravdu o nápady, možnosti, vlastní loga proto nejsou dotažená do detailu. Vy však máte možnost vybírat z širokého spektra.
  • Po společné diskusi s vámi vybereme do druhého kola preferované verze a ty rozpracujeme více dopodrobna, zkoušíme různé barevné kombinace, hledáme pro logo vhodný doplňkový font, pracujeme s ním v různých aplikacích.
  • Při další korektuře s vámi se snažíme zvolit vítězné řešení a to ve třetím kole ladíme k dokonalosti. Hotové logo odevzdáváme v podobě logomanuálu — ten má několik stránek a ukazuje, jak by se s logem (ne)mělo pracovat, jaké jsou povolené barevné varianty, ochranné zóny, jak vypadá černobílá či negativní varianta a jaký font byste k logu měli používat v tiskovinách nebo na webu. Logomanuál zajistí, že při jeho dodržování bude vaše logo vždy použito správně a jednotně, a to při jakékoli budoucí realizaci. Ať už na ní budete spolupracovat s námi nebo kýmkoli jiným.

Odevzdáme vám samozřejmě i všechny formáty loga, které byste v budoucnu mohli potřebovat

  • jpg, png, heic — rastry,
  • ai, pdf, eps, svg — vektory,
  • tyto formáty budou v několika barevných prostorech — CMYK a RGB,
  • použití pro web (RGB) i pro tisk (CMYK) a Pantone (tisk) — zajistí stále stejný odstín.


Koleček spolupráce může (a reálně i často bývá) při tvorbě loga víc než tři. Záleží na rozpočtu, který si můžete na logo dovolit, i na různorodosti návrhů, které chcete během celého procesu vzít do úvahy. My jsme v tomto zcela otevření — na začátku si domluvíme finanční rámec a budeme vám průběžně hlásit, kolik peněz už jsme spotřebovali. Chcete další nápady nebo experimentovat s barvami? Chcete zkombinovat některé varianty a podívat se, jak budou vypadat na vaší recepci? Stačí si říct a domluvíme se.

Logo tvoříme nejčastěji ve třech kolech

Feedback v cestě za dokonalým logem

Vaše aktivní spolupráce je při tvorbě loga zásadní. Bez zpětné vazby nemůžeme dost dobře pokračovat. A feedback by měl být co možná konkrétní, přestože je nám jasné, že to pro vás není snadné. Ale doporučení je jednoznačné: mluvme spolu, pišme si, volejme, komunikujme. Tento článek vznikl v době koronavirové — i během ní děláme loga, a to s úspěchem. Děláme videokonference, na nich si virtuálně třeseme rukama a zejména sdílíme obrazovku s návrhy a diskutujeme o nich. Ukazuje se, že to není žádný problém.

Reakce “tohle se mi nelíbí” však nestačí. Jsme rádi, když do spolupráce vložíte emoce, ale potřebujeme, abyste je pak převedli do konkrétní roviny. A my s tím pomůžeme! Umíme se vás ptát a dostat z vás zpětnou vazbu, která nás i vaše logo posune k dokonalosti. Potřebujeme společně přijít na to, co přesně vám na logu vadí, chybí, nezdá se. Jsou to barvy, tvar loga, font nebo způsob použití?

Formulujte co možná nejkonkrétněji, co vám v logu chybí nebo překáží. Klidně sami nakreslete na kus papíru, jak si to představujete jinak. My si na nic nehrajeme a chceme si s vámi porozumět — proto je důležité se bavit na rovinu. Čím propracovanější zpětná vazba bude, tím lepší bude náš další výstup a ve výsledku to může zkrátit iterace a urychlí to celý proces návrhu.

Vaše aktivní spolupráce je při tvorbě loga zásadní. Bez zpětné vazby nemůžeme dost dobře pokračovat.
Formulujte co možná nejkonkrétněji, co vám v logu chybí nebo překáží. Klidně sami nakreslete na kus papíru, jak si to představujete jinak. My si na nic nehrajeme a chceme si s vámi porozumět — proto je důležité se bavit na rovinu.

Mluvte přímo s grafikem a dejte na jeho rady

Zákazníci se nás někdy nesměle ptají, zda jim umožníme bavit se o logu přímo s grafikem. A my říkáme — no samozřejmě! S kým jiným byste o něm chtěli mluvit, než s jeho autorem? Grafik potřebuje na svoji práci klid, takže volat mu každých deset minut, že vás něco napadlo, není ta nejlepší cesta k super logu. Ale když mu dáte prostor zapracovat vaše i jeho myšlenky a domluvíte si s ním následně schůzku nebo videokonferenci, buďte si jistí, že si s vámi o návrzích rád povykládá.

Doporučení grafika se snažte vnímat a věřte, že vám radí dobře. Log za život dělal určitě víc než vy a především myslí o několik kroků napřed — uvažuje, jak bude logo vypadat na velikém billboardu nebo na malinké propisce a snaží se ho vytvořit tak, aby v obou případech bylo dobře čitelné a vypadalo reprezentativně. To je pro logo zásadní. A taky hlídá, aby dobře vypadlo nejen v barevné, ale i monochromatické verzi, protože se běžně stane, že si někdo vytiskne váš hlavičkový papír na černobílé tiskárně.

S grafikem tedy diskutujte, dávejte mu záludné dotazy a ukazujte mu svoje nápady či jiná loga, která se vám líbí.

Zákazníci se nás někdy nesměle ptají, zda jim umožníme bavit se o logu přímo s grafikem. A my říkáme — no samozřejmě! S kým jiným byste o něm chtěli mluvit, než s jeho autorem?

Kolik stojí tvorba nového loga nebo redesign loga

Jaký je potřeba rozpočet na tvorbu loga je pochopitelně jednou z nejčastějších otázek. Jsme otevření a na nic si nehrajeme — na vašem logu strávíme určitý čas a za něj bychom rádi dostali zaplaceno. A tento čas se může velice lišit.

Vyplňte poptávkový formulář a my vám po konzultaci zašleme kalkulaci pro tvorbu loga e-mailem.

Zjistit cenu loga

Když nemáte peněz nazbyt, buďte při zadávání loga i při korekturách věcní a snažte se vést celou spolupráci opravdu k cíli. Základní loga realizujeme běžně v rozmezí 5–15 000 Kč, vždy v závislosti na reálně stráveném čase.

Chcete-li si s logem více vyhrát, jste větší firma a máte spoustu nápadů na různé realizace? Pak bude asi dobré zpracovat už v prvním kole více návrhů a v dalších kolech hledat důkladně další možnosti jejich úpravy, barevného vyladění i použitého písma (fontu). Koleček diskusí může být řada. Rádi vám připravíme srovnání možností tak, abyste je viděli vedle sebe a mohli vše posoudit, pobavit se o tom s obchodními partnery nebo lidmi ve svém okolí, kterým důvěřujete. Pak počítejte, že naší práce bude potřeba o dost více a cena se může vyšplhat na 20, 30 či 50 000 Kč. Za investované peníze dostanete adekvátní protihodnotu.

A budeme rádi, když s námi po dokončení loga budete spolupracovat na vytvoření  tiskovinwebueshopu nebo  zákaznického portálu .

A budeme rádi, když s námi po dokončení loga budete spolupracovat na vytvoření tiskovin, webu, eshopu nebo zákaznického portálu.

Buďte v obraze ve světě webů a e-shopů
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Každé 3 měsíce vám pošleme oběžník s horkými informacemi ze světa vývoje a webdesignu, novinkami v e-commerce sféře i akčními nabídkami pro ještě lepší web.
Přihlášením k newsletteru souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Umíme vše, co je pro váš projekt potřeba

Nebo vás nejprve zajímá, jak to u nás vypadá?

Zákulisní informace i to, na čem zrovna pracujeme, sdílíme na sociálních sítích. Sledujte nás.