E-shop na míru, nebo krabicové řešení I.
Přemýšlíte o tvorbě nového e-shopu? Prvním krokem je rozhodnutí, zda chcete e-shop na míru, nebo hotové, tzv. krabicové, řešení. Podle čeho ale poznáte, že je pro váš projekt vhodnější právě jedna, či druhá možnost?
Hlavní rozdíly mezi krabicí a e-shopem na míru
Ty největší odlišnosti mezi dvěma řešeními můžeme shrnout do čtyř bodů:
- Čas
- Cena
- Rozsah
- Součinnost klienta
Zároveň vám řekneme:
- Co si rozmyslet, než poptáte e-shop na míru
- Kdy byste měli volit e-shop na míru
Čas: Za měsíc, nebo do roka a do dne?
Krabice
Nový e-shop v krabicovém provedení spustíte tzv. přes víkend (max. do 1 měsíce). Jak je to možné? Stačí totiž zajistit 4 kroky:
- Vybrat šablonu
- Nastavit e-shop
- Naplnit ji obsahem
- Spustit ho
Řešení na míru
Vyvinout e-shop na míru nám v PUXdesign rámcově zabere několik měsíců.
- Základní řešení je možné vyvinout už během 1 měsíce.
- Od prvního obchodního kontaktu a poptávky počítejte, a to i u malého řešení, s dobou dodání nejméně 3 měsíce.
- U opravdu složitých řešení doporučujeme zvládnout dodání webu nanejvýš do 1 roku. Pokud už teď víte, že tento termín překročíte, zvažte optimalizaci způsobu dodání e-shopu (například využitím agilní metodiky řízení projektu).
Dopředu počítejte s časovou rezervou. Dodavatelé mají zpravidla rozdělené své vývojáře na jiných projektech, které musí dokončit. Zahoďte proto ideály, že začnou pracovat na vašem projektu hned od zítřka. Myslete také na to, že před samotným vývojem e-shopu je nutné zvládnout i další přípravné fáze. K tomu se ještě dostaneme.
Rozsah: Specifické funkce, nebo předpřipravené moduly?
Promyslete si, co všechno má váš e-shop umět. Základní přehled ve funkcích e-shopu si snadno uděláte tím, že si projdete nabídku krabicových řešení. Druhým krokem, kterým na vás v této fázi čeká, je rozhodnout se, jestli chcete mít e-shop podle šablony nebo s puncem unikátnosti.
Krabice
Nováčkům v oboru doporučujeme vyhnout se e-shopu na míru, pokud jejich požadavky dokáže naplnit krabicové řešení. Ušetří tím čas i peníze a zároveň mohou e-shop v krátké době začít provozovat. To vše jsou zkušenosti k nezaplacení a při následné realizaci e-shopu na míru se v budoucnu několikanásobně vrátí.
Řešení na míru
Krabice pro vás nebude to pravé? V tom případě je e-shop na míru variantou. Připravte se však na nutnou spolupráci s vývojáři při jeho tvorbě.
Lámete si hlavu nad výběrem e-shopu? Společně to vyřešíme, ozvěte se nám.
Cena: pár stovek i tisíce
Celkové náklady netvoří jen prvotní vývoj e-shopu, ale také jeho následný provoz a rozvoj.
Krabice
Krabice = měsíční pronájem + moduly pro dopravce/platby/marketing
V tomto případě se cena odvíjí od předem daného seznamu funkcionalit, které požadujete. Částky začínají u těch nejzákladnějších balíčků už na 320 korunách za měsíc. Ale i tady je to nabídka individuální podle poskytovatele (Shoptet, Upgates, Webnode nebo Solidpixels).
Řešení na míru
E-shop na míru = vstupní analýzy + návrh řešení + technická realizace + obsahové plnění + webhosting + marketing
Vstupní investice do nového e-shopu na míru není nikdy malá, a tak je nutné si spočítat návratnost celého projektu hned na začátku. Pamatujte, že vývojem to nekončí.
- Berte v potaz i provozní náklady.
- Větší řešení obsahují servisní smlouvu, která zajišťuje např. reakční dobu a kapacity vývojářů na opravy i další rozvoj e-shopu.
- Započítejte si výdaje na PR a marketing.
- A nějakou tu korunu stojí i chod e-shopu jako takového (například interní zaměstnanci či navázané služby 3. stran)
Cena základního řešení na míru se pohybuje od 100 tisíc korun a výš. Konečná částka závisí především na rozsahu řešení.
Součinnost: přiložte ruku k dílu
Čas, požadavky a cena jdou ruku v ruce s vaší spoluprací při tvorbě e-shopu. Vývoj se totiž bez pomoci zadavatele (tedy vás) neobejde.
Krabice
Oproti vývoji na míru stačí v tomto případě:
- Vybrat si šablonu.
- Naplnit ji obsahem a produkty (to závisí na rozsahu dat a vaší šikovnosti).
- Nastavit nezbytné části nákupního procesu (např. komunikace se 3. stranou – s dopravci nebo platební bránou).
- A můžete spouštět, měřit, testovat a optimalizovat.
Řešení na míru
Při vývoji na míru je zapojení klienta do celého procesu naprosto zásadní. Prakticky se v průběhu vývoje stáváte součástí týmu dodavatele. Pověřte tímto úkolem někoho, kdo má kapacitu se na čtvrt až půl úvazku věnovat pouze novému e-shopu.
Kdy byste měli volit e-shop na míru?
1) Přechod z existující krabice
Nejjednodušší pro vás bude rozhodování v případě, že jste měli krabici a už jste ji tzv. přerostli. Co to znamená? Začínali jste na ní, několik let ji úspěšně používali, ale pro aktuální obchodní cíle už toto řešení není dostačující.
2) Nevyhovující šablona či grafické zobrazení
Tady pozor, jedná se o velmi subjektivní důvod, u kterého doporučujeme rozhodovat se na základě analytických dat. Zamyslete se:
- Má vaše šablona konkrétní nedostatky? (Např. špatně strukturovaný nákupní proces, který způsobuje nízký konverzní poměr)
- Stačilo by šablonu pouze vyměnit za jinou nebo zpracovat dílčí úpravy?
- Existují konkrétní grafické prvky nebo obsah s reálným obchodním přínosem a potřebujete je do e-shopu zakomponovat?
V PUXdesign v první fázi obvykle hledáme společně s klientem způsob, jak vyřešit problém bez nutnosti výměny platformy – například nejjednodušším provázáním se specializovanými službami 3. stran.
3) Nutný vývoj na míru
E-shop na míru budete potřebovat v momentě, kdy víte, že potřebujete funkcionalitu, kterou nenabízí žádný modul v rámci krabicových řešení.
A protože jich je opravdu mnoho, vybrali jsme ty nejčastější:
a) Konfigurátor
Konfigurátor je nutný, pokud vaše produkty a služby nejsou základní nebo definované pouze pomocí variant, ale skladba produktu je mnohem sofistikovanější. O tom, jaké dovedeme vyrobit konfigurátory – od jednodušších až po opravdu komplexní kousky – jsme už psali dříve.
Konfigurátor pro výrobce košil UTY s databází až tři tisíce fotografií pro prezentaci všechn variant nabízených vzhledů.
b) Integrace se systémy 3. stran
- ERP a CRM
- Skladový a účetní systém pro zajištění interních procesů v rámci plánování, zásob, nákupu, prodeje, marketingu, financí nebo personalistiky.
- Zkušenosti máme s integrací např. s Heliosem, MS Dynamics NAV, Pohodou, Money, IFS nebo I6. Nebojíme se ale ani Karátu, QI, Oracle nebo K2.
- Platební brány a dopravci
- Pro zajištění pohodlného nákupu na internetu jsou samozřejmostí nejrůznější online platební metody a integrace s dopravci, kteří dovedou doručit objednávku k zákazníkům co nejrychleji.
- Mezi nejčastěji integrované platební brány patří např. GP Webpay, GoPay nebo Comgate. Umíme však implementovat také The Pay, PayU, Paypal nebo Twisto a splátkové systémy jako je Cetelem (Hello bank).
- Technicky nejsme omezeni žádnou platební metodou. Nyní netrpělivě vyhlížíme první klienty, kteří budou mít zájem o implementaci Google Pay a Apple Pay.
- Z dopravců nejčastěji implementujeme např. Zásilkovnu, Uloženku, Balíkobot, TopTrans, DPD a mnoho dalších.
- Integrace s dalšími systémy 3. stran
- Obvykle se jedná např. o systémy pro správu e-mailových kampaní či newsletterů a různých online marketingových automatizací.
Integrace se systémy 3. stran formou nabídky volby odesílání objednávek prostřednictvím služby Zásilkovna pro klienta Ajala.
c) B2B systémy a další speciální funkcionality
Další specifické podmínky často souvisí se segmentací zákazníků.
- Rozšířená cenotvorba a slevy
- Přiřazení více cenových hladin nebo speciálních ceníků pro konkrétní zákazníky
- Nastavení specifických slev jako je prodej v baleních, setech, akcích 2+1 a dalších. Často jsou v kombinaci s dodatečnými podmínkami (například „aplikace dané slevy pouze, pokud je uživatel ve vybrané zákaznické skupině nebo roli).
- Rozšířená skladová dostupnost
- Načítání produktů a informací o jejich dostupnosti z více skladů.
- Načítání dat od různých externích dodavatelů.
- Věrnostní systémy
- Sbírání bodů v zákaznickém účtu dle specifickým pravidel.
- Za každých 100 Kč dostane zákazník 1 bod, za který může následně nakupovat jako za peníze.
- Často do těchto systémů vstupují dodatečné podmínky specifické pro daný e-shop (kupříkladu možnost uplatnění bodů jen na vybrané produkty nebo nemožnost kombinovat peníze a body v rámci jedné objednávky).
Vytvoření partnerské zóny pro klienta LAC.
U krabicového řešení myslete na to, že jste omezeni množstvím nabízených produktů, počtem uživatelů či velikostí e-mailových schránek. A především – nikdy nejste vlastníky e-shopu, ale jen jeho nájemníky. Naopak řešení na míru tyto limity nemají. Všichni klienti PUXdesign, kteří si u nás zřizují e-shop, jsou zároveň jeho vlastníkem. Chcete vědět více? Kontaktujte nás!
3 rady než poptáte vývoj e-shopu na míru
1) Nehledejte dokonalý e-shop, ale řešení adekvátní vašim potřebám
Technicky takové řešení označujeme jako „MVP“ neboli Minimum Viable Product. Jedná se o produkt, v tomto případě e-shop, s nejmenší možnou funkcionalitou, se kterou je zároveň e-shop plně použitelný a umožňuje rychle získat zpětnou vazbu od zákazníků pro další rozvoj a optimalizaci. Tento přístup je u vývoje e-shopu na míru zcela zásadní a někdy se nesprávně zaměňuje za tzv. standardní řešení.
POZOR: vyvíjet nebo dělat věci v MVP standardu neznamená dělat je nekvalitně, ale dělat je maximálně efektivně. Někdo může tento přístup chápat jako klasické paretovo pravidlo (80/20).
2) Standardní e-shop neexistuje
Označení standard definuje pro většinu online zákazníků nejběžnější nebo nejpoužívanější řešení. Na českém trhu můžeme za takový e-shop považovat např. Alza.cz nebo Mall.cz. Ano, dle celkových tržeb se jedná o e-shopy s největší návštěvností, počtem objednávek, ale funkčně se rozhodně nejedná o standard. Za vývojem a hlavně rozvojem těchto eshopů stojí nemalé týmy vývojářů, kteří každý den pracují na zdokonalení dílčích funkcionalit a optimalizaci procesů celého řešení.
Pro představu:1 měsíc práce 1 vývojáře s hodinovou sazbou 1 tisíc korun by stál při běžném plném úvazku 160 tisíc korun. A to by byl skutečně drahý standard.
3) Mějte jasnou představu a nebojte se ji ukázat
Konkrétní zadání je základ. Místo stavění vzdušných zámků vývojáři ocení spíše specifické návrhy a příklady řešení třeba z jiných referenčních projektů. Ani takové zpracování Proof of concept rozhodně nebude na škodu. Neobjevujme znovu kolo, některé věci prostě fungují určitým způsobem, a tak neinvestujme svou energii, kde není potřeba, a šetřeme ji na jiné části projektu.
DOPORUČENÍ: Opakování je matka moudrosti. Neustále proto přepočítávejte. Jak jste na tom s časem, penězi a interními kapacitami zodpovědných lidí? Ujasnili jste si obchodní návratnost celého projektu?
To nejdůležitější teď už víte. Počkejte si na pokračování článku, kde vám ukážeme, jaké kroky vedou k novému e-shopu. Prozradíme také, co získáte v základním balíčku, nebo naopak v kompletním řešení e-shopu. Nechcete-li čekat, rovnou nám napište či zavolejte a můžeme se spolu pobavit o možnostech.