Co je geoblocking a proč je zakázaný?
Zeměpisné blokování je omezování spotřebitelů na základě jejich
- aktuální polohy
- bydliště
- státní příslušnosti
V praxi to znamená, že vám prodejce porušující toto nařízení prostřednictvím online služeb prezentoval upravenou nabídku zboží a služeb, jejich ceny, možnosti dopravy nebo platby podle alespoň jednoho z výše uvedených tří parametrů.
Je to stejné, jako kdyby do kamenné prodejny přišel Čech a Němec (nebo jiný obyvatel EU) a každý z nich za stejný produkt zaplatil jinou cenu jen proto, že jde právě o Čecha a cizince z EU. Jako v kamenné prodejně musí mít i uživatelé na internetu stejné podmínky při nákupu v rámci Evropské unie.
Geoblocking umožňoval prodejcům uzpůsobovat obchodní strategii pro jednotlivé trhy, což EU zakazuje.
Kdy k zeměpisnému blokování dochází?
Když je uživatel blokován nebo omezován v přístupu na web obchodníka z jednoho ze tří výše uvedených důvodů. A teď trochu víc názorně.
- když jste při vstupu na zahraniční web automaticky přesměrováni na českou nebo jinou mutaci (např. z www.domena.com se bez vašeho souhlasu dostanete na www.domena.com/cs)
- když vám česká mutace e-shopu zobrazuje jiné ceny než německá na základě informací o vaší poloze, bydlišti nebo státní příslušnosti
- když v jedné mutaci e-shop nabízí 3 možnosti platby (hotově, kartou, bankovním převodem) a v jiné například pouze převodem opět na základě informací o vás jako uživateli